Skåne is a state of mind

Jag såg precis teveprogrammet Vegorätt och om jag ska summera mina intryck i ett ord så blir det konspirationsteorier. Vi kan återkomma till det.

Först några ord om programmet. Det skulle handla om vegetarisk matlagning men det gör det inte. Det handlar om dom två vitaste tjejerna i Skåne och deras relation till världen och livet. Den är rätt så enkel. På morgonen går dom upp ur sina shaker-sängar som dom köpt på Etsy och äter en underbar frukostsmoothie. Sedan kysser dom Moder Jord, bär en jordfärgad flagga ut på en jordplätt och gör lite yoga på jorden. Det är en skånsk version av ett Sandra Beijer-instagram-liv som har slått över i ren galenskap.

Det är busigt att gilla ketchup! Det skrattas oerhört mycket. Det slår mig att jag varit på ett ställe där det skrattades lika mycket. Det var ett bröllop i frikyrkokretsar. Det skrattades och lektes lekar och det var som att vandra i en skev saga där proportionerna liksom förvreds. Eftersom bröllopsfesten (”festen”) var slut klockan elva kunde jag dra hem och häva i mig sprit och rita pentagram i min panna. Jag minns att jag vaknade sent på eftermiddagen nästa dag. Naken på golvet i källarförrådet, jag hade kräkts i en låda med julpynt och talet 666 var inristat med kniv i magen. Det var kallt och luktade mineral. Och kräks.

Ska vi skrubba lite sötpotatisar, vi har ett helt hav att skrubba dom i.

Konspirationsteorier, som sagt. Någon på Sveriges Television hatar vegetarianer. Någon vill sätta likhetstecken mellan folk som inte äter kött och busiga medelklasshippies med hattar och dialekt, som flyger drake på stranden och beter sig som frikyrkliga bröllopsgäster på ett pinterest-board i den Noa Noa-klädda sektionen av helvetet.

Det är märkligt. Och kanske är det bara början. Kanske får vi se fler inslag som handlar om att förnedra människor som lever ett schysst liv. Nästa steg i så fall:

Serien Stoppa Ebola som handlar om människor som arbetar ideellt för hjälporganisationer i Liberia. Vi får se dom spela internetpoker och åka Lexus. En av dom medverkande ligger med allt – allt.

Återvinnarna – ett program om människor som lagar saker istället för att kasta dom. Programledaren hittar en benprotes och skär av sitt ben för att kunna använda protesen.

I Soppköket lagar kockar mat åt och med hemlösa. Alla medverkande har fel på nerverna. Varje avsnitt slutar med en knivduell.