Volkswagen Polo, Zlatan edition

Vad är det för fel på Zlatan Ibrahimovic? Alltså, utöver att han verkar vara den mest osofta personen på planeten och har en mobbar-aura som liksom pulserar ur alla porer. Eller är det bara det som är problemet? Han är trots allt superbra på fotboll och har gjort massor av mål och grejer. Saker som folk gillar.

Han har spelat – och spelar – i populära idrottsklubbar. Han har 45 miljoner följare på Instagram, det är jättemånga. (44 miljoner fler än Bianca Ingrosso! Visst, 197 miljoner färre än Ronaldo, men med svenska mått mätt är det massor.) På Instagram postar han bilder på blodiga lejon, reklam för TV-apparater från Samsung, kul skämt om svenska landslaget i fotboll samt reklam för padel-center i både Skövde och Jönköping.

Och folk älskar skiten! Som dom älskar det! Du vet, det är tre miljoner likes på nån grej och fyra på en annan.

Zlatan är superrik och har tjänat massa pengar på reklam för olika saker. Det går sannerligen ingen nöd på honom. Jag är inte orolig för hans försörjning. Men när han lånar ut sitt namn till grejer verkar det gå sämre. Och detta för oss tillbaka till den inledande frågan: Var är det för fel på Zlatan Ibrahimovic?

Varför, när han är så poppis och har så många följare, varför vill så få lukta Zlatan-parfym, gå i Zlatan-kläder eller hänga i Zlatan-appen? Firman som marknadsför parfymen gjorde 20 miljoner i förlust under 2018 och 2019. Omsättningen föll dessutom med nästan 50% mellan de åren. När man ifjol lanserade doften ZLATAN SPORT PRO sa man i reklamen att det ”är en doft som tar för sig och passar alla män som låter livet vara ett äventyr.”

Kanske finns det för få män som låter livet vara ett äventyr. Många män låter livet vara ett jäkla gnetande istället. Handla, diska, städa, laga mat, jobba, konferens, byta däck på bilen. Kanske skulle ZLATAN SPORT PRO sträckt ut en hand till dom männen istället. En doft som passar alla män som bara gör sitt bästa och håller sig flytande, trots allt?

För kläderna valde Zlatan att ta fram sitt märke ”A-Z” i samarbete med Nike, precis som Michael Jordan… nej. Han valde Dressmann som partner. Det norska modehuset med sin starka säljkultur och sitt goda sortiment av mix-and-match-kostymer med stretch.

I appen Zlatan Unplugged skulle Zlatan erbjuda ”en personlig kanal för mina åsikter, kommentarer och funderingar. Direkt till mina fans, utan filter”. Det stöp det också. Antagligen för att åsikterna, kommentarerna och funderingarna uteblev och istället kom det intervjuer i vilka Zlatan besvarade frågor med enstaviga ord, typ ”ja” eller ”nej”.

Hur kommer det sig att så många är intresserade av Zlatan – men så få vill köpa, bära eller lukta något som bär hans namn? Här är en möjlighet: Kanske är Zlatan samma sak för män idag, som nazisterna under andra världskriget är för män idag. Folk plöjer youtube och teve, läser böcker om Hitler och om Goebbels tro på svart magi och grejer. Men det är få som skulle vilja gå runt och lukta slaget vid el-Alamein; få som vill ha en fleecetröja från Dressmann som det står AXELMAKTERNA på?

Kanske.

Eller så är det bara ett slags utdraget, lågintensivt självplågeri från Zlatans håll. Han har lyckats med så mycket och är så jävla alfa, att han behöver ta ner sig själv. Det är i stället för att skära sig i armen. Det är alltså inte omöjligt att det dyker upp en jaktkniv i mattsvart stål som heter typ ”Ibra Power Blade No Homo” på Biltema snart. Eller en Zlatan Edition på nästa Volksvagen Polo, med skinnklädsel, Zlatan Zound Zystem och en dekal på bakluckan.