Hem till food trucken

I början av juni hade sverigedemokraterna nåt slags kickoff i Norrköping. En av sakerna som lyftes var att ”tonen på sociala medier måste bli snällare”. Partiets företrädare måste se till att bemöta andra som de själva vill bli bemötta.

 

Den som sa det var Linus Bylund. I hans fall innebär det att han vill att andra använder gymnasial pilsnerfilm-lingo när de pratar med honom på Twitter och därefter blockar honom. Lite oklart hur det gynnar partiet, men men.

 

Jag tänker mig att den här kategoriska imperativet-approachen ska gälla hur sverigedemokrater agerar överlag. Vilket gör dem till Sveriges mest rakryggade och principfasta parti.

 

Ett exempel på sverigedemokratisk etik:

Du är 22 år och dina föräldrar har dödats. Landet du bor i är ett land som är i krig och upplösning. Om du stannar kommer du också att dödas eller bli bortförd av säkerhetspolisen, precis som många redan blivit. Du har inget att äta, du får inte läsa eller säga det du vill, inte ligga med vem du vill.

 

Hur hade jag gjort i det läget? Jag hade flytt, hade betalat allt jag hade för att nån jävel skulle smuggla mig till Europa. Och skitit helt i hur det gick till.

 

En sverigedemokrat hade stannat kvar och tagit vara på vardagens små glädjeämnen. Gått nån kvällskurs kanske. Öppnat en food truck.

 

Vi leker med tanken på att sverigedemokraten ändå skulle fly (det är ju ett hypotetiskt exempel). Nu kommer han till Sverige. Han är som sagt 22 år. Om han kastar passet och hävdar att han är 17 kommer han att ha en chans att inte skickas tillbaka till ett land där risken är extremt stor att han dödas.

Jag hade gjort det, måste jag erkänna. Jag hade ljugit, fuskat, gjort exakt allt jag kunde. För jag gillar livet ganska mycket.

Sverigedemokraten? Han kastar inget pass. Han säger som det är. ”Japp, jag är 22. Jag tycker inte livet är så märkvärdigt att det motiverar lögner eller fula knep. Det går fint att skicka tillbaka mig. Jag kommer såklart inte att ställa till med någon scen då heller. Jag har ju alltid min food truck. Tjenixen konstapeln!”

 

Det är imponerande.

