Bilingual illiterates

Jag skriver en mörk och dystopisk pjäs. Jag tänker pitcha in den på Dramaten (hojta om du har kontakter!) snart. Pjäsen handlar om en förskola, nej, den handlar om en entreprenör med visioner. Kanske blir det en musikal. Ja, jag tror det! En mörk och dystopisk musikal om en entreprenör som älskar Keats och Yeats språk.

”Din musikal är en publiksuccé och kritikerna älskar den också. Kul! Men varför är den så himla mörk och dystopisk?”

Förlåt om jag dagdrömmer men jag har redan börjat tänka på hur det blir med alla intervjuer när musikalen haft premiär. Jag svarar att den egentligen handlar om hopp. Men att det har varit en emotional rollercoaster för entreprenören. Han som ville lära barnen engelska. He just wanted the toddlers to learn English. Han ville bara ge dem hela världen, som att det var ungarnas ostron.

”Många trodde att man måste vara moderat och bo i Täby för att förstå svärtan, men du verkar ha träffat en nerv. Du berör även andra grupper, som till exempel liberaler, hugenotter, hattar och mössor, ormvråkar, kikärtor och falafelkungar. Alla verkar älska din mörka och dystopiska musikal som gör succé!”

Hihi. Du får förlåta mig som sagt. Det här spelas upp så fort jag blundar nu för tiden. Jag säger att vissa saker är universella. Att det finns en enorm kraft i den arketypiska berättelsen om gott och ont. Good and evil. Så ler jag i mjugg och säger att det inte precis skadar musikalen att musiken är så himla svängig.

”Finalnumret, där en kör av omvända byråkrater sjunger om kraften i entreprenörsskap och engelska, är oerhört starkt.”

Ja. Det är det. Det är oerhört starkt.

Glöm Dramaten. Den här går direkt till Oscarsteatern. Jag skriver klart den så fort jag har pejlat intresset hos något bussbolag som kör hit turister från hela landet. Även i Alingsås och Hovmantorp bor det människor som känner. Det är dom jag berättar för.Yes, this musical is dark and dystopic. But it’s for you. Also, you can choose from various hotels i alla prisklasser and there’s a two-course meal included (main course plus starter or dessert).

