Sista striden det är

En bekant ringde och bad mig, i panik, att skriva ett första maj-tal åt sossarna där jag bor. Jag skulle få femtusen svart för det. Jag sa att jag gärna gör det. Jag är inte sosse själv, men blir så jäkla nostalgisk av att de finns kvar, trots att de spelat ut sin roll.

Jag känner ingen som brinner för socialdemokratin. Men de är synonyma med uppväxten för oss som föddes i arbetarklass på sjuttiotalet. Skövlade stadskärnor med parkeringshus i betong. Missbruk och homofobi. Limpmackor och frukt i mat. Nyklippta luggar och semester i fackets sommarby.

Hur som helst, här är talet. (Du kan höra det i Farsta Centrum imorgon klockan tretton.)

Kamrater! Vänner! Bondfångare och lemurer.

Idag samlas vi under fanorna igen.

Varför? Ja, låt mig börja med en berättelse, från det här underbara landet vi lever i. Den handlar om entreprenörerna och inspiratörerna Hannah Widell och Amanda Schulman. Kommer ni ihåg när de, i sin podd, pratade om sitt eget vin, Perfect Day Red? Det som finns i beställningssortimentet för 79 kronor?
 
Minns ni hur Amanda sa: ”Det är det godaste vin jag har smakat.” Och hur Hannah svarade: ”Det är det godaste vin jag också har smakat.” ”Mmm”, sa Amanda. ”Någonsin, i livet” svarade Hannah.

Det är min dröm om Sverige. Det är vår dröm om Sverige.

Ett land där framgångsrika kvinnor kan sälja vin. Ett land där ett vin för 79 kronor kan vara det godaste vinet. Vi hör ofta hur viner kan kosta både två och tre hundra kronor flaskan. Till och med mer än så. Det finns så många vinets Lena Andersson, som använder svårt språk och skitnödigheter.

Perfect Day Red har solmogen doft av körsbär och med liten kryddig underton. Smaken är mjuk och fyllig med röda bär och viss kryddighet. De andra kommer säga att det inte duger. De främlingsfientliga, svartfötterna, mansgrisarna. De kommer att skratta åt 100% corvina-druva. ”Det duger inte” säger de. ”Det måste vara finare än så”. Så säger skattefuskarna. De pratar om naturviner, som smakar svamp och tavelkrita och fan vet vad.

Men vet ni? Vi samlas under fanorna idag, för att vi har fått nog av vinsnobberiet. Vinproffsen och de andra borgarna kan åka till nån liten jävla gård i Rhônedalen och runka av varandra. Det här är vårt land. Det här är Sverige!

79 kronor flaskan! Det godaste vin jag någonsin har druckit i hela mitt liv! Den enkelheten. Hannah och Amandas enkelhet. Det är min dröm om Sverige. Där pruttar och tuttar är kul. Där man äter söndagsmiddan på O’learys.

Kamrater! Nu sjunger vi först internationalen. Och sedan något erotiskt av Tomas Ledin.

 

