Olyckor och hästskit

Den mest lästa texten på Resumé just nu, är en debattartikel (sic!) skriven av en copywriter och varumärkesstrateg som heter Marcus Hanser. Den handlar om att det dåliga nu är bra. Du kan bakgrunden: En porrklubb gjorde ett knäppt klipp, av typen som visades i American funniest home videos för tjugo år sedan. Den delades och sågs av många.

Frågan som ställs i ingressen är denna: ”Vad säger det om reklambranschens framtid när den omtalade filmsnutten har fått närmaren en halv miljon visningar?” Det kanske är förmätet av mig, men jag tror mig veta svaret: Det säger noll komma noll komma kokosboll.

Ibland kommer dåliga saker utan kärlek att lyckas få folk att flabba. Är det ett barn som cyklar in i ett tält är det kul för en porrklubb. Det kan finnas tillfällen då någon som faller ur sin rullstol och drattar på arslet i hästskit, skulle ”vinna 100-wattaren på knockout” åt en importör av paintball-ammunition. Men ett paradigmskifte är det inte tal om. Eftersom reklam ganska ofta görs av tänkande och kännande människor, för varumärken som vill förknippas med andra saker än cykelolyckor och hästskit.

Mot slutet skriver Hanser att ”än så länge kan vi bekvämt distansera oss med etiska principer, kutym och branschstandard. Men i det långa loppet finns vi till för att maximera det ekonomiska resultatet för våra uppdragsgivare”.

Well, i det långa loppet är vi alla döda. Men det frånskriver oss inget ansvar här och nu. Att ”maximera det ekonomiska resultatet för våra uppdragsgivare” vore tvärtom det bekväma – om man tänker sig att det låter sig göras med olyckor och bajs istället för budget.

Men det går inte att dra några som helst generella slutsatser av porrklubbsklippet. Hur många delningar och visningar det än får. Så vi kan väl sluta upp att försöka med det. Och istället placera in både klippet och reaktionerna på det i ett sammanhang som är större än reklam.

Ska vi ha dåliga saker som referenser? Och justera kursen efter dem? Är det där vi är? Ultima Thule är bra för att dom sålde många skivor? Flintastek på en radhusgrill är bättre än Fäviken? Vad säger det om framtiden för fine dining att folk älskar flintastekar? Va? Paradigmskifte, schmaradigmskifte.

En kille cyklade in i ett tält! Vänligen ge upp alla ambitioner, allt som värt något, allt som är vackert!

Annonser