Reklamen är död, länge leve reklamen

En ny undersökning slog i dagarna ner som en bomb bland Sveriges reklam- och medievärld. Undersökningen fastslår att reklam inte fungerar. Alls. Det vill säga, hur mycket företagen än vill påverka oss, så går det helt enkelt inte.

Man kan tänka sig att den här kunskapen leder till en av två konsekvenser: Reklam försvinner helt. Eftersom den inte förmår åstadkomma något, vill företagen heller inte betala för den. Det verkar vara det mest rimliga.

Eller så blir resultatet att reklamen släpps fri. Allt får marknadsföras överallt. Cigaretter och landminor, hasch och brännvin. Eftersom inget funkar, kan alla få försöka.

Personligen hoppas jag (av försörjningstekniska skäl) på det senare.

Undersökningen jag pratar om är gjord av Tänk på döden-institutet och den bygger på effektmätningar av all reklam som gjorts i Sverige de senaste 18 månaderna. Det är alltså inte fråga om stickprover.

Den enda bransch som gjort reklam i perioden är online-casinon och bettingfirmor. Under 2016 investerade dessa bolag (totalt 11 790 st) tillsammans 71 miljarder kronor på reklam i Sverige. Dvs hela den sk ”reklamkakan” som IRM mäter.

Slutsatsen är enkel: Om de här pengarna hade gett en effekt som gått att mäta, hade du inte ens läst det här. Du hade suttit vid ett virtuellt pokerbord. Eller varit inne på din bank i mobilen och flyttat barnbidraget till en megajackpot på Malta.

Du hade inte gått till jobbet, du hade inte matat katten. Det hade ingen annan gjort heller. Faktum är att katten inte ens velat ha mat. Den hade bara velat spela på liveodds.

Det konstateras i undersökningen att effekten av reklamen är på ”sub-homeopatiska nivåer”.

Tråkigt för reklambranschen och företag som fram tills nu har levt på annonsörer. Kul för betting/casino-företagen, som nu kan sluta producera reklammaterial och istället lägga energin och pengarna på att kanske klä in hela Valetta i ett tjockt lager av guld. Eller kanske köpa all mark i hela Afrika.

Se där, två yrken för obsoleta reklamare: Guldspecialist och mark-mäklare. Alla är vinnare i den nya ekonomin.

 

Annonser