Världens smartaste

Första september 1976 möts Olof Palme och Torbjörn Fälldin i en TV-sänd debatt, i ett fullsatt Scandinavium. Palme är snabb och snärtig. Fälldin är varken eller. Palme spöar sin motståndare gul och blå. Fälldin hummar och brummar. När sändningen är slut släpper Palme mikrofonen i golvet och drar på räkfrossa med Sten-Åke Cederhök eller hur man nu firar knockout-segrar i Göteborg 1976.

Dagen efter är det helt uppenbart att vinnaren är – Fälldin. Strykpåsen! Folk tyckte helt enkelt synd om karln. De ville inte ha den snygga smarta, de ville ha den sävlige. Mondänt intellekt vs. piprökande lantis. Typiskt svenskt att kröna förloraren till vinnare? Nja, jag tror inte det.

Det kan vara så att vi precis har sett början på den smartaste reklamkampanjen någonsin, baserat på ungefär resonemanget ovan. Pepsi gör en film, som är provocerande usel i varenda detalj. Verkligen, varenda detalj. Från taket på skyskrapan, på vilket någon spelar cello på i inledningen ner till minsta lilla gest. Varenda armband på statisterna är noga utvalt för att vara sämst. Kendall Jenners blonda peruk. Fotografen med slöja. Manuset, naturligtvis. Och att misslyckas med produktplacering i sin egen reklamfilm, är direkt anmärkningsvärt.

Naturligtvis mördades filmen. Den strimlades och hackades. Alla var eniga om att det var den värsta artefakt som människan framställt under sina tvåhundratusen år på planeten. Och Pepsi backade och bad om ursäkt. Och de hånades. Och kölhalades.

Pepsi är Fälldin.

Snart kommer den här perfekta stormen i ett Pepsi-glas ha passerat. Kvar är en hel värld som tycker synd om Pepsi. Kanske var det en smaklös reklamfilm, men vi var fan för taskiga mot dem. Jag dricker Pepsi max när jag skriver det här. I butiken höll jag i Cola zero-flaskan, men ändrade mig. Nu funderar jag på att börja röka pipa. Och kanske köpa mig en gård i Norrland.

(Alternativet till den här geniala strategin är, såklart, att Pepsi menade allvar med sin film. Men det är inte ett alternativ som jag förmår att processa ens.)

