Not giving a fack

Aftonbladet avslöjade nyss att fackförbundet Transports ordförande Lars Lindgren hade tagit sig lite friheter. Jag minns inte detaljerna, så kolla själv för att få hela bilden. Men jag tror att det var att han nån gång, kanske, hade bott på något onödigt lyxigt hotell. Och att han haft med sig familjen och låtit facket betala för dem också.

Och så hade han kanske köpt in några lådor med Châteauneuf-de-Pape en vanlig tisdagslunch. Och eventuellt att han använt förbundets bil för att köra taxi åt Uber. Möjligen hade han också dragit på shoppingturer i London och chillat med sina saudiska prins-polare.

Och så tror jag att det stod något om satanistiska ritualer i slott, på klippor, med utsikt över rumänska och tjeckiska floder. Det kan också ha antytts att han renoverat sin lägenhet för förbundets pengar och klätt in hela skiten i guld. Alltså inte bladguld utan riktigt jävla guld-guld. Jag ska inte svära på det, men eventuellt hade han också låtit hyra jet packs (ett slags ryggsäck med raketmotor) för att åka till Galapagos och jaga, även detta med familjen, även detta för förbundets pengar.

Nåväl. I fredags avgick han.

Idag ångrade han sig. ”Jag var stressad och sa upp mig i affekt” säger Lars Lindgren. Och meddelar att han tänker ställa upp för omval i det stundande ordförandevalet.

Hans (avundsjuka!) kollegor som satte dolken i hans rygg när det stormade, tycker att detta tyder på dåligt omdöme. Själv säger jag: Äntligen! Kul med någon som inte bara tar skit. Det är väl möjligt att han skadar förbundet. Kanske har fel begåtts. Men ska man inte få en andra chans? Va?

Kanske var det överdrivet att låta förbundet bekosta ett genetiskt projekt för att återuppliva dronten, bara för att Lars ville ha ”en annan slags omelett”. Kanske förekom oegentligheter. För mig är det mindre viktigt.

Jag skulle vilja vara med i ett fack som leds av en man som verkligen inte ger två flying fucks när det gäller. Tänk när han förhandlar löner. Måndag: ”Okej vi är överens efter veckor av strejker och hårda men renhåriga samtal, kul.” Onsdag: ”Skit ner dig. Svenskt Näringsliv? mer Svenskt Käringliv va amirite nä men allvarligt vi ska ha en vecka semester till.” 

Gå med i gruppen Stå upp för Lars Lindgren på Facebook om du känner likadant.

 

