För Sveriges Radio i tiden

Idag har jag en gästskribent på bloggen! Personen, som är hemlig, jobbar med policyfrågor på Sveriges Radio. Hur ska public service vara relevanta i framtiden? Vilka principer ska utgöra grunden i styrdokumenten? Det är spännande läsning, (även om språket är lite styltigt).

Jag jobbar på Sveriges Radio. Jag har jobbat på Sveriges Radio länge. Jag är expert. Inte på radio men på mina egna erfarenheter. Ingen annan är det! Bara jag! Eller är du expert på mina erfarenheter kanske? Nej! Just det. Det vore ju JÄTTEKONSTIGT om du var.

Den här insikten är armeringsjärnet i det monument av betong som är Sveriges Radio. Detta ska bära oss, även om atomkriget kommer. (Mina erfarenheter säger att atomkrig nog är dumt men kolla Japan, det är fortfarande kvar, så visst, det är dåligt men inte så HIMLA dåligt lixom?)

Insikten att ALLA ÄR EXPERTER PÅ SINA ERFARENHETER. Liksom insikten att det alltid finns två sidor av ett mynt. Att det inte är ens fel när två träter.

Vi ska därför VÅGA LYFTA KONTROVERSIELLA ÄMNEN. I alla program. Till exempel kan vetenskapsnyheterna ha homeopati-special, där en ”LÄKARE” (tänk stetoskop runt halsen och pinne i röven) och en kvinna från Järna som målar vattenfärg kan samtala. Två experter på lite olika saker som snackar över en mikrofon. Ingen big deal.

P1 kommer överlag att bli MER ASTRAL i sina vibrationer. Till exempel kommer Studio Ett att ledas av döda radioprofiler, via BEPRÖVADE och LICENSIERADE medium. (OBS! Hade dom varit licensierade om dom inte hade varit på riktigt? Eh, nej.) VI ÄR ETT LAND MED TIO MILJONER EXPERTER! Det är ju helt sjukt att vi inte har tagit tillvara den här expertisen innan.

Givetvis – det kan ALLA SE som har sina kvantfysiska glasögon på – är det ohållbart för PUBLIC SERVICE att ge folk som tror på ”vetenskap” en GRÄDDFIL som andra inte får tillgång till. Att tro på chemtrails och kolloidalt silver är ju inte MINDRE RÄTT bara för att det är något annat!!!

Vi har bara en jordskiva och den lånar vi av våra barn.

