Tänk på döden brinner för ungdomsidrotten

Ho ho ho. På en reklambild från Coca-Cola står mamma, pappa, son och dotter bakom ett dukat bord och ler. Det är en bild i varma färger, av den perfekta familjen. Allt är flawless, ner till den exakta längden på håret i deras frisyrer. Runt bordet står tre hemlösa människor, som kommer in från det diffusa, svartvita mörkret, i bildens utkanter, och välkomnas av de fyra leende.

De hemlösa är också perfekta, de ser ut som luffare med ett hjärta av guld, som råkat på kant med tillvaron. Lite som en alkis med röd näsa i en amerikansk familjefilm från 1982.

Familjens leenden och det surrealistiska i motivet gör att det känns som Jehovas Vittnens bilder av paradiset. Du vet, de där barn i alla färger kramar lejon och harmonin är nordkoreansk i sin estetik (med skillnaden att alla sju människorna i Coca-Colas bild är oerhört vita).

Här är vad bilden gör reklam för: Om du köper en flaska Coca-Cola och tar en bild på den flaskans etikett och laddar upp på en hemsida, skänker Coca-Cola en summa pengar till Sveriges Stadsmissioner, som köper ett mål mat till en hemlös person.

Jag tycker att det är en olycklig kampanj och det är inte för att jag missunnar hemlösa ett mål mat. Det blir bara något förnedrande och cyniskt med alla de här stegen som ska till. Att man gör en reklamkampanj av det.

BMW ger pengar till Barncancerfonden och ett mer behjärtansvärt ändamål är svårt att tänka sig. Man gör det genom att skänka pengar om du provkör en bil.

I båda fallen, i vitt skilda kategorier, handlar det alltså om sales promotion-kampanjer i sin absolut simplaste form – men med hemlöshet och leukemi som tänkta bärare av ett höge syfte.

Ordet om förstör allt. Vi skänker pengar om du gör något löjligt åt oss först. Dansa för mig så ska du få en krona. Ät ett kilo maränger så får en tjej i Mali gå skolan. Ta ett kort på dig själv när du bajsar och tagga din bild med #lambi4life så skänker vi en toalett till en familj i Bangladesh.

Det är som att pengarna är mindre viktiga än förnedringen. Jag tänker på Hasse Alfredssons rollfigur i Den enfaldige mördaren som kräver in skulden från den fattige torparen, på julafton, och sedan skrattande kastar sedlarna på elden, för det ”handlar om principen”.

Här är mitt tips till Coca-Cola för nästa jul. 1) Skänk pengar. 2) Håll tyst. 3) Gör reklam där glittriga lastbilar fulla av läsk åker genom ett otroligt sagolandskap, där allt gnistrar och alla älskar tomten. Slut.

Jo, förresten. Om du skriver ut hela den här bloggen på säckväv och syr en dräkt av den, flyttar ut på landet och lever som en mullvad, under marken, i din dräkt/blogg och videofilmar allt, så skänker jag 100 kronor till ungdomsidrotten. Jag älskar ungdomsidrott.

Jo, förresten en gång till: 2015 gjorde Coca-Cola Sverige ett resultat efter finansnetto på 357 miljoner kronor.

Annonser