Chipspartiet, Liberaces parti, skit i isbjörnarna-partiet

Jag älskar moderaterna! Bästa partiet! Okej inte deras politik. Men deras sätt att vara. Det är det enda partiet med swag. Alla coola typer i historien, typ Marie Antoinette, Ludvig den fjortonde och Liberace, hade varit moderater om dom levt idag.

Kommer ni ihåg när priset på ett SL-kort höjdes med 100 kronor år 2011? En höjning från 690 till 790 kronor, alltså 15%. Det moderata finanslandstingsrådet Torbjörn Rosdahl sa då att ”det vore orimligt om inte SL-kortet kostade lite mer, jag har själv fått mer i plånboken, hundra kronor – det är tre chipspåsar!”.

Bra analys, Tobbe. Orimligt! Det klart att det ska kosta mer. Men inte för mycket heller. Tre chipspåsar är ju inget att tjafsa om. Vad är folk ens för idioter som tjafsar om tre chipspåsar? Om chips är så viktigt i era liv kanske ni ska springa istället för att åka tåg. Eller bara äta keso. Fetton.

När flygskatteutredningen kom med sitt förslag häromdagen, att det skulle kosta 80 kronor (2,3 påsar chips) extra i skatt att flyga inrikes och 430 kronor (13 påsar chips) mer att flyga till andra sidan jorden, var reaktionerna dom samma. ”Det vore orimligt om det inte kostade lite mer att flyga, jag har själv fått lite mer i plånboken.”

Nej, vänta, det var dom inte. And this is why I love moderaterna.

En familj om fyra personer som i vanliga fall lägger sjuttio tusen på att komma iväg till Asien för man be-höver lite sol när det är som mörkast amirite, får nu istället betala 71 720 kronor. INTE SÅ KUL, tycker moderaterna. Troligtvis ett brott mot någon FN-konvention. Som en moderat talesperson sa när jag ringde kansliet, ”det vore väl ändå helt orimligt och odemokratiskt om vi gör isbjörnarna och pingvinerna till vågmästare i svensk politik, dom är så vitt jag erfar inte invalda i parlamentet”.

Andra som protesterar är norrlandskommunerna, vilket säger något om deras självförtroende. Deras analys är, att den som innan tänkte, åh, jag vill verkligen åka till Arvidsjaur eller tänk om man ändå fick se Gnarp – nu kommer att backa, på grund av dom extra 160 kronorna. Det är outsägligt sorgligt.

Vad jag själv tycker om skatt på flygresor? Äh. Vad vet jag om sånt. Men kanske typ tusen kronor extra per biljett. Om du inte är moderat och ska flyga till Norrland. Då får du istället biljetten gratis. Men du släpps inte av planet innan du har ätit upp tretton påsar chips.

