Gratis reklam!

Jag blev kontaktad av man som arbetar med att hyra ut små mopedbilar, utrustade med våffeljärn för belgiska våfflor. Våfflorna langas ut genom en lucka i fordonets bakre ända. Ett slags nischade foodtrucks i miniatyrformat.

Han behövde hjälp att marknadsföra konceptet. Men han var inte handfallen, tvärtom. Han hade redan en strategi, nu behövde han bara hjälp att utföra den. ”Jag vill att vi presenterar det som en ny grej inom marknadsföring. Sedan skriver du en debattartikel på Dagens Media och förklarar varför detta är viktigt och bra. Det blir native – och framför allt gratis.

Jag samlade ihop mina invändningar och kritiska frågor. Det visade sig vara exakt noll av varje. Så jag skred till verket. Ni får en preview här:

Marknadsavdelningar som väljer bort waffling skjuter sig själva i foten

Sällan har suget efter relevans varit större än idag. I den här snabbrörliga och föränderliga marknadsföringsvärlden vi lever i, pratas det om content och programmatiska köp. Gott så!

Men den dagen man tror, att det innebär att man kan utesluta waffling ur mediemixen, då har man förenklat bort sin reason to be. Newsflash! Vi finns inte för vår egen skull, kära marknadsförare! Det är kunderna som är våra uppdragsivare. Visa mig den slutkonsument som föredrar en holistisk influencer strategi, framför en läcker belgisk våffla, gräddad till frasig perfektion, serverad med grädde och sylt, ur en pytteliten bil som får åka i max 30 km/h.

Varumärken idag måste ha en omnichannel-strategi med ett always on-tänk. Kunderna slår inte av och på benägenheten att värdera erbjudanden. Detta är inget nytt, det har man pratat om inom socialpsykologin sedan 50-talet.

I paradigmskiftet som sker i realtid, smälter mumsiga belgiska kolhydratsbomber ihop med digitala kanaler. Det är en konvergens, men den händer här och nu. Frågan du som marknadschef måste ställa dig själv och din chef blir därför ”ska jag vara med på wafflingtåget, när det fortfarande går att köpa biljetter, eller ska jag fortsätta att vara fixerad vid gårdagens KPI:er?”.

Jag vet vad mitt svar på den frågan är!

Hans-Göran Wallersten, chefsstrateg på Belgian Waffling Group

 

 

