Jag mår som bäst när jag får inspirera människor

En vän ville ha min hjälp i ett professionellt sammanhang. ”Marknadsavdelningen har en heldagskickoff och jag har lanserat dig som någon som har koll på läget. Vi vet båda att det inte stämmer men det gör inget. Du startar deras dag med att snacka på en frukost.” Jag tackade ja och vi enades om att jag inte fick förbereda något utan var tvungen att improvisera på plats.

Några dagar senare.

”Mediemarknaden är, som ni vet, i förändring.” Ett helt rum av tjänstemän från marknadsavdelningen tittar på mig. Någon antecknar redan saker i ett block. Frukostmackorna äts under högtidlig tystnad. ”Gamla sanningar gäller inte längre!” Jag hör dova hummanden av medhåll från olika platser i konferensrummet.

”Vi befinner oss dels i en konvergensfas på byråsidan, samtidigt som behovet av en omni channel-strategi måste kunna få landa i en agil och adaptiv organisation där man har ett always on-tänk och köper display programmatiskt.”

Jag ser att en tjugoåttaårig marknadsassistent laddar för att ställa en fråga och avbryter det försöket genom att helt enkelt fortsätta prata, nu med lite högre röst. ”Så vad ni måste fundera på, är hur ni ska jobba med influencers. Vilken typ av samarbete vill ni ha, vad matchar era KPI:er?”

Marknadschefen sträcker sig efter en smörgås till. Jag knuffar bort hans hand och kontrar med att fråga vad web 4.0 innebär för deras affärsstrategi – i praktiken. ”Ni är dinosaurier och Snapchat är en meteorit. Så vad kan ni vinna, i faktiskt konvertering, på att a/b-testa?”

Jag vänder mig mot fönstret och blickar ut, så jag står med ryggen åt dom. ”Vad ser ni där ute? Jag ska berätta vad jag ser – data. Big data. Förstahandsdata, andrahandsdata och så vidare.” Vänder mig mot människorna igen. ”Speed! Fart är den viktigaste faktorn. Idag handlar allt om prototyper, allt!

Jag avslutade med att sammanfatta 2018 för dom: ”Färgen gul, frihandel och the internet of things. Och kom ihåg, ni är ingen ”marknadsavdelning” ni är en conversation start-departement.

Några dagar senare kom utvärderingen av deras dag och dom olika delmomenten. Högst betyg (9,6/10) fick middagen på kvällen. Näst högst betyg (9,3) fick min frukostdragning. Bland fritextkommentarerna fanns bland annat ”Inspirerande och visionärt!” samt ”Man kunde se att han visste vad han snackade om och ämnet var superrelevant för oss och där vi befinner oss.”

