Farsta 0 Riga 4

Nu ska jag erkänna en grej. Jag skriver inte riktigt allt här. Ganska lite, faktiskt. Mycket outsourcas. Det mesta produceras av iDigital Reklamas, en liten reklambyrå i Riga. Dom får en brief och skriver något helt enkelt.

Det översätts av från lettiska av en kedjerökande tant i Hammarbyhöjden som heter Nikola. Sedan stuvar jag om en hel del i det innan jag lägger ut det på bloggen.

Den här gången blev det konstigt. Jag bad dom göra något på Johan Stael von Holstein, såhär efter att den senaste satsningen Mynameclub slutat som alla tidigare satsningar, det vill säga åt fanders. Det skulle bli lätt och kul. Elakt och delbart. Men det blev något annat.

Nikola ringde och sa att hon kämpade med översättningen. ”Det är sorgligare än en countrylåt det här” sa hon. ”Jag har försökt göra det rättvisa men det är svårt.” Jag bad henne att skicka det. Och jag blev så tagen att jag den här gången inte gör något med texten.

Därför. Här är iDigital Reklamas ord, översatta av Nikola:

Johan, dom pratar om dig på byn. Dom säger att du föll och sen blev van att falla. Än halkans fel, än sossarnas. Jante, sa nån, du hade så ont, det var sossarnas fel det också.

Dom säger att inget var värt något på riktigt och jag svär dom menar att det var luft som skapades och inget mer. Inte bra luft heller. Dålig luft, som ett gift. Men vad vet dom ens om företagande.

Dom sa att du bodde i Singapore och Istanbul och Samarkand och platser dom inte ens känner. En pratade Iqube, som var det inte en succé. En annan om Mynameclub som om kapitalet inte var på väg. En annan hade sett en räv gå över ett fält, helt majestätiskt, och sa att det var din själ i en rävdräkt. Den stannade och tittade och tiden stannade. Den sa att den hatar sossar och väste med sin spetsiga rävmun.

Johan, jag hörde dom prata om dig, som om du aldrig hade vunnit.

Johan, det var som om dom inte sett något.

Nån sa att du inte hade något längre, men du har alltid något. Är sajten nere? Ja den är nere. Är det konstigt, det var en betaversion, pengarna är på väg. Kunde dom få egna idéer som var lika bra som att sälja muggar med namn på? Nej dom kunde inte det, allt dom kunde var att hata.

Du sjöng om entreprenörer när sossarna bara hatade.

Du ville starta ett parti och varför hände det inte, varför. Nu pratar dom om dig på byn, Johan. Som om det var du som hamnade fel och inte dom.

Ett parti för entreprenörer och företagare och luft. För drömmar och galenskap. För rävar som går över gärden.

