Underbara läslov!

Åh så härligt med höst! Ute virvlar löven när novemberstormen tumlar runt med dom, som vore dom bipacksedlar som trillat ur stesolid-askar hemma hos någon löjlig neurotiker. Själv sitter jag här inne och bara har det skönt med en supermysig kopp varm choklad. Man måste få njuta ibland!

Mina två tonårsbarn är lediga från skolans hets och press. Det är läslov, äntligen! När dom lyckats slita sina nyfikna ögon från Joyce och Pasternak och Kirkegaard och allt vad dom heter, kryper dom upp intill mig i soffan.

Far”, trugar dom, och sveper in sig i underbara ullfiltar som vi köpte av en tokig bonde på Gotland en gång, ”berätta om hur det var när ni firade läslov på din tid!”. Jag spelar besvärad – men med glimten i ögat! Suckar till, som om det var ett problem. Skrockar lite och slår händerna mot knäna, innan jag sörplar i mig lite choklad, lutar mig tillbaka och börjar berätta.

”Åh ungar. Mina härliga, busiga, läshungriga höstungar! På min tid hade vi faktiskt inte något läslov.”

Men, inget..? Hur… vad..? Alltså…

”Jag vet! Knäppt va? Vi hade andra lov. Först hette det dialyslov. Då skulle alla genomgå dialys. Det var nog under hela lågstadiet tror jag. Läraren ställde upp alla oss ungar innan lovet och räknade ett, två, ett, två, ett, två och så vidare. Ettorna gjorde hemodialys och tvåorna peritonealdialys.”

Bra, far! Så fick alla veta hur det var att leva med extremt nedsatt njurfunktion.

”Ja, det hade sina poänger. Sedan blev det haschlov. Egentligen ett lov för alla cannabis-baserade droger. Många, som min gode vän Jörgen, åkte till exempel till Danmark på haschlovet. Dom köpte grejer till hela familjen. Köpenhamn var lite som THC-Ullared på den tiden.”

Det är så mysigt när familjer gör saker tillsammans, far!

”Ja verkligen. Jörgens morsa blev kvar i Köpenhamn efter ett haschlov kommer jag ihåg. Och hans farsa blev liksom inåtvänd med tiden. Han gjorde massa inbrott, sas det på bygden. Och en dag klev han ut framför en lastbil. Ja, Jörgen blev ju aldrig sig själv igen.”

Det är så himla dumt med droger, far!

”Ja, så haschlovet försvann. En kort period, tror det var när jag gick i sjuan, var det plantera ett träd i öknen-lov eller Vi-Skogen-lov. Sedan blev det Niki Lauda-lov och under många år var det bara höstlov helt enkelt.

”Hösten är så mysig!”

”Ja det är den verkligen.

Så berättar jag hur läslovet kom till. Hur Gustav Fridolin, efter att ha fixat skolan på bara hundra dagar, botat aids förmiddagen efter och gått en golfrunda på arton slag på eftermiddagen, beslöt sig för att instifta läslovet. ”Kallar vi det för läslov så kommer barnen läsa, på samma sätt som dom sportar på sportlovet och går med träkors på påsklovet.”

Vilken bra minister”, säger barnen i kör.

”Ja, verkligen”, säger jag.

