Världens sämsta texter

Sartre tackade nej till Nobelpriset och jag vet inte varför. Han sa att han aldrig tog emot några officiella utmärkelser, vilket i sig borde gett honom nobelpriset i humble brag. ”Nä, du vet, hinner ju fan inte med allt. Folk kastar ju priser efter mig så fort jag går ut på gatan. Plus att Simone blir skitstressad och Frankfurtskolan-grabbarna tycker jag är borgerlig.”

Jag tror att det var motiveringen till priset som avskräckte: ”För hans idérika författarskap, som genom sin frihetsanda och sanningssträvan har utövat ett vidsträckt inflytande i vår samtid.”

Motiveringsprosa är det skrivna ordets motsvarighet till performance-konst som till och med ett barn kan se är värdelös, typ kvinna går på golv i gymnastiksal och vattnar golvet med en vattenkanna i tjugo minuter, eller gubbe klipper sönder sina kläder och jag vet inte ens. Larvigt och pretentiöst och helt utan substans.

Dessutom hade ju polaren/rivalen Camus fått priset sju år innan – med cirka samma motivering. ”För hans idérika författarskap som med skarpsynt allvar belyser mänskliga samvetsproblem i vår tid.”

Det känns som om akademien borde fått ett nobelpris i låg ambitionsnivå vid den här tiden. (Off topic: Camus är givetvis en bättre författare men jag är team Sartre här. Ska man vara existentialist och marxist så ska man fan vara det.)

Det smittar också. ”För attraktiv inbjudan in i okända landskap fulla av lockande berättelser om skönhet” är inte motiveringen till när Seamus Heaney fick nobelpriset 1995. Det är en pinfärsk motivering från Svenska Designprisets jury till nån jävla reklambok.

Det går alltså, tydligen, inte att dela ut ett pris utan att skita på sig. Kanske är det känslan att skriva in sig i historien. Kanske är det bara dåliga skribenter. Kanske är det skälet till att årets litteraturpristagare inte ens har hört av sig. Jag vet inte hur Dylan tänker men är det så här, så förstår jag honom:

”Nej, jag kan inte ta emot ett pris av gänget som gav priset till Octavio Paz ’för en lidelsefull diktning med vida horisonter, präglad av sinnlig intelligens och humanistisk integritet’ för vad fan betyder det ens? Då tar jag hellre emot Svenska Designpriset.”

*pluggar in elgitarren*

*väser fram ”play fucking loud”*

