Krossa systemet

Systembolaget gör reklam med en kvinna som jobbar på SATS och kallar sig för Lofsan. I reklamen säger Lofsan att cheyer blir tjockisar om dom dricker. ”Slafsiga slashasar som mofflar fläsk och falafel och fifflar med momsen”, blir dom, enligt Lofsan i filmen. Lofs klafs ploffs. På lofsans hemsida kan man lufsa med Lofsan eller köpa lufseflufs, som är ett slags haschbrownies med gojibär och chiafrön.

NÅVÄL. Folk på sosseala medier gick ju bananas om en säger. Att påpeka att kalorier gör dig tjock gick inte hem i stugorna. Även om utsagan per se kan sägas vara lika kontroversiell som att vatten gör dig våt eller att eld är jättevarmt. Detta var ett angrepp mot kvinnor. Well, jaja. Whatever rocks your boat, ladies. Jag skulle vilja flytta stativet lite längre bort från motivet.

Det sjuka är knappast att filmen spär på kroppshets, specifikt hos kvinnor, vilket den gör. Okej, jag ger er det. Det sjuka är inte filmens budskap över huvud taget. Det sjuka är att filmen ens finns. Att Systembolaget, vars jobb är att i monopolställning sälja alkohol, ägnar sig åt kommunikation i någon form.

Nej, sorry det sjuka är såklart att Systembolaget finns. Ooops sorry igen, det sjuka är att svenskarna gillar Systembolaget. Det är sjukt på nivån kungahuset, så sjukt. Samma grad av logik (alltså noll komma noll komma kokosboll) bakom att spermier kan göra dig till en lallande porschekrashare, som i att svenskarna älskar att rövhattarna in control säger att nej, köpa sprit på en söndag, det går inte an.

Kanske har vi haft det för bra, i ett historiskt perspektiv, och har dåligt samvete. Trehundra år av fred; vi måste hitta nåt sätt att pissa på oss själva. Det blev Systembolaget. Kunde lika gärna varit att man måste ha svartpeppar i kaffet. Svenskarna ba ”mmmm vi elskar vårt pepparkaffe”.

Undra om Lofsan brukar hänga i Lofsdalen?

Annonser