Hitta dina kärnvärden

Arbetsförmedlingen har en del på sin hemsida med rubriken Ditt personliga varumärke. Det är den sorgligaste platsen jag har varit på. Jag har inte varit på nån av dom där krigskyrkogårdarna i Normandie, där böljande rader av stumma, vita kors står och glor ut över havet. Det är säkert också sorgligt. Men detta är min nollpunkt.

En kvinna på en filmsnutt pratar om inre och yttre attribut, som om någon visste vad ett attribut ens är. Hon har titeln jobbsökarexpert men detta var alltså det jobb hon själv fick, att stå i en webfilm och prata om fasta handslag. En av underrubrikerna är Hitta dina kärnvärden. Jag kastar en sten in i mörkret och hör hur den studsar mot något hårt och lämnar efter sig ett kort eko. Det är både tomt och ogästvänligt. Hur många jobbsökarexperter har vi plats för? Gör en långsiktig varumärkesplan med vår checklista. Det här är alltså en del av samma stat som förbjuder dig att köpa sprit en söndag. Inkonsekvensen svävar över allt som skuggan av en drake.

Stick ut från mängden tipsar dom. Ja gör det. Mvh Lasermannen, Unabombaren och Ulrike Meinhof. Skit i jante står det inte på sidan men oj vad någon tjänsteman ville ha det där. Stoppad av – jante; ironiskt nog. Tack gud.

Öva dig på ”Berättelsen om dig själv”. Okej här är min: Jag är en medelgod reklamare som väger för mycket, tror på gud, samlar på keramik, gillar att va full, klär mig som en luffare och är dålig på att mingla, nice boots, wanna fuck? Fundera över vilken bild till exempel kläder, frisyr, visitkort, Facebook-profil, meddelande på telefonsvararen och så vidare ger av dig. Mmm eller fundera över Predikaren och hur allting är fåfängligheter och ett jagande efter vind. Fundera över alla goda glassar du åt när du var barn och hur dom smakade i munnen. Tänk på döden. Tänk på dom drömmar som inte hände. Fundera över varför skogen luktar som den gör i juni.

Jag hankar mig fram så jag borde väl hålla tyst och tänka att det är bra för unga och osäkra och fuck knows. Men det är ju inte det, det är ju inte bra. Det är ett cementerande av exakt dom delarna i samhället som får säljavdelningar att göra raketen. Det är inte som att den som sökt sjuttio kundservicejobb o inte fått något, kommer scora pga putsade inre attribut. Det är ett avförmänskligande, ett uppsträckt långfinger i fejset på alla som faktiskt kämpar.

Vi ger dig tips på hur du bygger upp ett professionellt jobb-jag. All min sympati ligger hos dom som skiter i systemet. Shoplifters of the world unite. Detta är att leva: Att varje dag kliva ur sängen. Äta en macka eller nåt. Läsa grejer i mobilen. Fortsätta orka. Trots att det är här vi hamnat.

