Ekologiskt från Bourgogne

Jag ser nån tweet om att antibiotikaresistens är den största folkhälsofrågan nu och det låter ju rimligt. Fy fan det vore ju asdumt om det händer. Plötsligt en dag så hjälper inte penicillinet längre. Du får en lunginflammation – du dör. Om man nu botar lunginflammationer med antibiotika, jag vet inte det ens. Jag vet så lite om så många saker som kan döda mig.

Supervulkaner! Dom finns under marken och är så stora att om dom får utbrott så dör en tredjedel av alla människor eller nåt. Jag minns inte detaljerna, minns bara att det var riktigt jävla dåligt. Och att du så fort det börjar mullra bör sälja dina aktier i flygbolag för det kommer vara så mycket aska i luften att ingen kommer kunna flyga en meter på hundra år eller så. Dom brukar ha utbrott vart trehundratusende och nu var det sjuhundratusen år sedan sist. Give or take. Nåt åt det hållet. Go figure.

In the long run we are all dead.

Nyss gick det dinosaurier här, var är dom nu? Det är närmare i tid mellan människan och t-rex än mellan t-rex och stegosaurus. Så kom en meteorit och trots trehundramiljoner år av dinosaurie-darwinism så var dom inte så fit. Ja en meteorit kan såklart komma, vissa har ju såna konstiga omloppsbanor att Nasa inte ser dom förrän dom plötsligt dyker upp och knackar på dörren.

Hyperventilerar. Känner cancerångesten komma igen. Undrar om ryssland tagit Gotland än. Är det i natt någon gör inbrott i källarförrådet?

Vad händer når meteoriten träffar jorden? Hur illa kan det va liksom? Du tänker kanske att det blir en jättehög smäll och en grop? HAHAHA LOL tänk igen. Även en pytteliten meteorit är som en miljon atombomber typ. Den som landade Tunguska i sibirien för hundra år sedan var stor som en apelsin eller kanske som globen jag vet inte. Anyway den hade typ gjort pulvermos av hela Europa om den landat i, säg, Ungern idag.

Några av dina barndomspolare är döda. Du är det inte. Supervulkanen ligger under marken och tänker på detta. Resignerat och lojt. Orkar inte sträcka på sig. Penicillinet funkar fortfarande men i Kina tvångsmatar dom oxarna och grisarna med antibiotika, dom besprutar hela landsdelar med det, så bakterierna får öva och kan mutera i lugn och ro.

Just nu bryts ett lås upp nånstans.


”Jag fattar nog inte.” Vinimportören på andra sidan bordet, som har läst texten, ser förvirrad ut.

Jag kisar så ögonen blir springor, och väser fram: ”Nej, så är det med disruptive content för datadriven native… vissa fattar – och VÅGAR SATSA.” 

”Men… du tänker alltså att ångesten ska få folk att dricka… och då ska de välja just Maison Ambroise Bourgogne… för att det är ekologiskt? Jag reser mig upp. ”GLÖM DET DÅ! Ser du inte kopplingen så gör du inte.”

”Finns det ens supervulkaner eller hittade du på det ordet?”

”SPELAR DET ENS NÅGON ROLL? SPELAR NÅGOT NÅN ROLL?”

