Att våga drömma trots allt

Jag såg bilder från riksdagen idag. Det var nån som somnat. Så jag kollade runt bland alla bilder på internet. Det verkar hända rätt ofta det där, folk somnar i Riksdagen. Gott så. Jag är personligen en anhängare av representativ demokrati och här blir den ju lite extra representativ. Sova under möten-folket har sina ledamöter.

Vad är det för jobb, det där, att vara riksdagsledamot? Tja, bara typ det bästa jobbet du kan ha. Lönen ligger på 62 400 kronor i månaden, plus lite ersättningar för styrelsejobb och kanske en slant från partiet. Så säg en sjuttiotusen i alla fall. En bra lön, utan tvekan. Inte som en VD på ett börsbolag, gudbevars, men jättelångt över snittet.

Och det bästa är att exemplet i början är en ganska bra arbetsbeskrivning. Du hänger lite i kammaren. Tar en lur emellanåt. Så här ser dina matvanor ut: Frukost på något kansli eller nåt. Du plockar tallriken full med loj min och mobilen i handen. Lunchen betalas av nån lobbyist som inte gjort ett ärligt handtag i sitt liv. Kakor till kaffet kommer från nån firma i valkretsen du lovat nånting nån gång. Middagen äter du med vem som helst som motiverar ett sparat kvitto.

Worst case scenario? På det här drömjobbet? Det allra värsta som kan hända? Du kan trycka på fel knapp när du ska rösta. Det låter orimligt att en vuxen människa skulle göra det såklart, det skulle ju ett barn, en hund, en bläckfisk eller en rotselleri med elektroder i blasten klara av. Men det händer. Kanske är det folk som sovit och vaknat upp, liksom i panik, när det vankas omröstning. Jag vet inte. Jag vet bara att det enda som händer är att några plugghästar på twitter skriver något beskäftigt om det och så får man skämmas i några timmar. Sen är allt som det var innan igen.

Somliga tycker att 349 ledamöter är för många. Dom som tycker så är människor som hatar att folk får leva sin dröm. Lustigt nog utmärker sig moderaten Erik Bengtzboe. Jag trodde moderater hatade Jante och kanske fattiga – inte att dom hatade drömmar?

Jag tycker personligen att vi ska ha i alla fall femtusen ledamöter i riksdagen. Det mångdubblar antalet drömjobb, det smörjer hjulen, det ger framför allt en bättre representation. ”Där är någon som inte kan trycka på en knapp, där är någon som somnar hela tiden, där är en som har byxor av eternit, där borta en kvinna som tror hon är ett träd. Ser du gänget i hörnet, med hattarna? Dom äter tydligen bara snittar.”

Man måste väl ändå få drömma.

