2 legit 2 quit

Jag blir lite häpen, eller slås omkull nästan, rentav, när jag drabbas av en konstupplevelse, som jag inte var förberedd på. Att det mest öppenhjärtliga, inspirerande och äkta i år, skulle komma i en reklamfilm för en kinesisk mobiltelefon – det hade i alla fall inte jag trott.

Det handlar om ord, sprungna ur den svenske rapparen Petters hjärta, och han läser dom själv, till bilder av storslagen natur.

Omgiven av allt det vackra, det mäktiga som inspirerar. I det lilla finns det något stort och kraftfullt. Kraften att gå sin egen väg. Att våga utmana. Ta sig över alla hinder. Styrka, teknik. Fokus. Kasta sig ut i det okända. Jag gör vad jag vill. Jag går min egen väg. Inget kan stoppa mig. Honor 8 – for the brave.

Det här är någon som går sin egen väg och inte stoppas av yttre krafter. Här får sig Jante en välkommen spark i röven. Här finns kamp och inspiration. Detta är vad Petter brinner för, detta är hans liv.

Det är starka ord. Äkthet har alltid varit viktiga inom hiphopen och detta är direkt ur marken, det här är nån som varit nere med skiten sedan dag ett. Från att han växte upp i stenhårda akademikerkretsar på det ruffa Södermalm, via gängens Södra Latin och vidare in i studierna i konstvetenskap vid Uppsala universitet, har allting varit på liv och död.

Det känns i dom orden. Kraften att gå sin egen väg. Att våga utmana.

Jag har inte så bra koll på Petter som rapartist, men jag kan inte tänka mig att han har skrivit något lika drabbande i sina egna låtar. Han behövde helt enkelt en musa, något som kunde förlösa honom. En ny mobiltelefon, för dom modiga.

Jag läser en artikel av Jan Gradvall, där Dj Sleepy berättar att Petter är gammal lajvare. Det är kanske en del i pusslet. Orden om dom modigas mobiltelefon känns som en utsträckt hand bakåt, mot medeltida blankvers och sagor om riddare, snarare än något samtida.

Det är nästan lika starkt som Dogges fina banger Cykel på köpet. Men Dogge kommer alltid vara mer av en gycklare. Petter är äkta. Han har styrkan. Han går sin egen väg. Inget kan stoppa honom. Han droppar micken, den går sönder – det gör inget, han har mick-spons.

