Bara en vanlig dag i luffarbranschen

Jag kunde såklart bara strunta i det här. Men nu gjorde jag inte det. Under rubriken debatt på Dagens Media finns ingen debatt. Där finns bara reklam. Folk, nästan alltid gubbar, som har ett företag i periferin, skriver om något, alltså det dom själva gör. Det är i regel nåt digitalt. Och det är bara just dom, gubbarna på dom perifera bolagen, som vet hur skiten ligger till. DDB? McKinsey? Noll koll. Det är Strossle som vet var det digitala landet ligger. Det är Mjöbäck & Partners som vet hur SEO funkar. Det är Bonkly som kan sociala medier på riktigt.

Det här är tråkigt, eftersom branschen skulle må bra av debatt. Debatt om kampanjer som görs, om synsätt, om vad som driver förändring. Om värderingar, om konverteringar och om arvoderingar.

Dom som berättar om sin helg i SvD-bilagan Perfect Guide, betalar hundratusen för att få göra det. Då får dom bygga sina egna varumärken, och dom företag dom äger, arbetar på eller har andra intressen i. Inte konstigt att dom tar i så dom skiter ner sig.

Hade jag betalat en hundring för att berätta om mig själv hade också gått all in. Ännu mer än vad folk gör. Jag hade flugit till Samarkand, spelat schack med döden, kastat vaktelägg från helikoptern och mitt företag skulle växa så mycket att det snart spricker, därför är mindfullness viktigt i mitt liv. Så ja avslutar varje söndag med ett fullängdstriathlon där jag får tio timmar (9h 38 min om man ska vara noga) att kliva in i min egen kropp och bara finnas i nuet.

Båda exemplen är alltså reklam, fast den utger sig för att vara något annat. SvD har vett att ta betalt, Dagens Media är bara desperata efter content. Jag antar att dom helt enkelt inte har några pengar. Allt som skrivs av någon vars lön man inte betalar är bra. Jag törs sticka ut hakan och garantera dig som läser detta att inget, någonsin, har refuserats från Dagens Medias debattsektion.

Följande text är skriven av en AI som matats med alla existerande ”debatt”artiklar:

 

Kattguld och brännvin digital valuta för luffare 

DEBATT: Fredric Thunholm på Poop Group berättar om kondenserad mjölk och sin röv.

Som marknadschef vill du ju SYNAS i det nya DIGGETAALA landskapet som FÖRÄNDRAS så fort och mobiler och programmatic och company AMIRITE? Du vill hinna med tåget till framtiden och sånt. Äta en humla ibland, utmana folk.

Men då gör du misstaget att se TIE MILJONER i Sverige som en målgrupp. Men luffare struntar i KIA och webinars från contentbyråer, online. Luffare bara tar sin säck och går. Dom skapar trender, word of mouth, och bygger interaktioner. På Poop Group vet vi det här eftersom vi jobbar med INFLUENCERS på snapchat och har träffat luffare själva.

Är detta en HÅLLBAR UTVECKLING? Vad tror du själv, rikspucko. Tveksamt va. Med all den DATA som vi kan komma åt idag är det enkelt att tracka luffares kattguld OCH brännvin – för den som vill och fattar. Men ingen fattar. Bara vi på Poop Group vet. Det här är vår debatt.

(Bonus: Efter att artikeln publicerades (duh) kontaktades jag av en säljare på Perfect Guide. Jag får ett erbjudande: Skriv om din helg för bara femti tusen. Jag gör det. Det blir en mustig skröna om mitt företag Poop Group som växer otroligt. Det är jobbigt men härligt att vara angtreppenör. Jag och mina fina kompisar åker en jättesnabb båt till Åland. Vi spränger Åland, sen tar vi livet av oss.)

