Jogi Löw-internet

Eftersom jag är pervers och masochistisk (möjligen även nihilistisk, jag skiter ärligt i vilket, det spelar ingen roll, inget spelar nån roll, inget) avaktiverar jag adblock en stund och surfar lite sådär som folk födda innan 1970 surfar.

Asså. Wow.

Det är som att varje sida jag besöker är delar av Jogi Löws könsdelar och arsle och nu sitter jag här och luktar på fingrarna. Dom luktar… spel. Tydligen är spelbolagen dom enda annonsörerna. Det är ingen nyhet i sig men det har hänt så mycket bara det senaste halvåret.

Frank Andersson har ett spelbolag nu och är med i sina egna reklamfilmer, där han spelar en person med en hjärnskada, som förefaller vara rik som ett troll. Jag antar att det är det man blir när man jobbar med spel.

Under den tiden som mina fingrar kliar på Löw-tangentbordet, innan jag i panik återvänder till verkligheten, hinner jag se reklam för tio spelbolag till. Alla gör film (sorry ungdomar, jag menar rörligt). Alla köper takeovers och crossovers och popups och explode-o-pops. Det låter som om svenska hockeyligan är på primalskriksterapi och den enda idén är just detta, att vara så högljudd och bombastisk som möjligt.

Eller – och misstanken skär som en pisksnärt i själen – är det kanske kreativitet som är nyckelordet. Här begränsas ingen av vare sig jantelagen eller god smak. Jag har ingen aning om vem som gör all den här reklamen, men det känns som en gammaldags sorts reklamare, som nu får det dom inte fick i sin ungdom, nämligen ”gå bananas” och/eller ”tänja gränser”.

Här görs det film som det aldrig gjorts film förr! Budgetarna är stora som Maltas statsbudget och dom som köper reklamen verkar kanske inte nödvändigtvis vara marknadschefer.

Det är kändisar och specialeffekter. Det är frejdigt i sin fläskiga enfald. Det är, inser jag, obsolet. Så här ser reklamen ut när den måste gå ner i kostymförrådet och hämta gamla kläder, sedan sminka sig som en ledsen clown. När den inte ens tror själv på det den gör. Så detta är frihet liksom. Det var hit ni tänjde gränserna.

Men det spelar ingen roll! Detta är det goa! Det spelar ingen roll alls. För uppenbarligen älskar alla att spela. Så mycket att vad än spelsajterna gör, och hur många nya aktörer som dyker upp, så går det inte att döda spelandet.

Jag aktiverar adblock igen. Jag tvättar mina händer. Jag får en konstig lust att testa roulette.

Rysk.

