STHLM Unicornz

Jag älskar teknikvärlden. I love the tech world. Ja ni ser ju, jag är så tech-loving att jag simmar lika smidigt i engelska vatten som i svenska. Faktum är att det är bara en enda stream av water för mig, en enda golden future shower som sköljer över min nakna bringa.

När folk twittrar från streamade E3-konferenser eller Apples säljkickoffer så känner jag med dom. These are my peeps, tänker jag. We are the tech-lovers. Jag var på ett growth hackathon med fokus på CSR/realtids-gaming och social UX häromdagen när jag nåddes av nyheten att två riktiga tech-giganter hade ingått partnerskap: Microsoft köper Linkedin. Google Wave och Ello kokade och jag blev ombedd av en GitHub-peer att göra en analys för en Twitch-native-grej på Slacks Snap story.

”Okej” sa jag. Så här blev det:


Microsoft just added Linkedin to their professional network

Ja, så som rubriken uttrycker det skulle man lite ”skämtsamt” kunna uttrycka det som nyss offentliggjorts! Att Microsoft alltså köper Linkedin för otroliga 220 miljarder kronor.

Som teknikälskare och ”tech-geek” är jag otroligt exalterad över köpet. Linkedin är som bekant ett nätverk där folk som annars är normala människor låter som att dom sitter fast i ett evighetslångt elevrådsmöte. Att dom nu köps av ett företag som sedan 1989 ägnat all sin energi åt att göra ett mjukvarupaket sämre och mindre intuitivt, lovar gott inför framtiden.

Med Microsofts dedication när det gäller att göra världens sämsta mjukvara, och Linkedins commitment att suga själen ur människors hjärtan, finns en solid grund att stå på. Tillsammans har dom här två företagen möjligheter att skapa synergieffekter utöver det vanliga. Ett rimligt nästa steg, om jag dristar mig att spana i kristallkulan/the tech chrystal ball, är att man nu startar en franchise-kedja med så kallade självmordskliniker i Schweiz.

Jag tror att lammet precis bröt det sjunde inseglet. Jag tror att Cthulhu i detta ögonblick vaknar ur sina drömmar i R’lyeh.

Nej, ungdomar, nu ska jag iväg på lite VC-speeddejting för att funda nästa runda för min app SUMA™. Det står för Stick Up My Ass och är en app + hardware där man får en snygg pinne som man stoppar upp i röven och sen håller den koll på tarmen. (Du kanske såg kickstarter-filmen för Tarm Watch? I så fall, tänk samma funktionalitet på pinnen i röven, men SUMA har även en social dimension, så att din röv kan prata med andras rövar.)

