Luftens lokförare

Jag är inte en pilot på SAS. Jag vet inte vad dom gör. Men det här vad jag ser framför mig: Man går in i ett flygplan och håller i en spak. Tar en grogg när kärran är uppe i luften. Tar en tupplur. Sen vaknar man med ett ryck, trycker på landa-knappen och sen går man och tar en öl med grabbarna.

2009 fick Dagens Industri tag på lönestatistik från SAS. Snittlönen för dom svenska piloterna var 95 000 kronor. Om vi tänker oss att den stigit med två procent (dvs under snittet 2,2%) om året till och med 2015 så är den nu 105 000.

Det är inte säkert att min bild av a day in the life of a SAS pilot är helt sann. Men även med ganska stora justeringar i den, så förefaller 105 000 som ett skäligt arvode.

Något är alltså fel här. Något vi utomstående inte vet. Det finns tydligen en x-faktor i ekvationen, som, om man bara förklarade den, skulle få folk att tänka ”jahaa var det därför, ja men då måste dom för guds skull ha mer betalt”. Jag kan tycka att pilotfacket än så länge varit ganska dåliga på att förklara den x-faktorn.

Det är ett pedagogiskt problem helt enkelt. Och jag ber därför alla att ha lite överseende med luftens lokförare. När som helst faller bitarna på plats. Och apropå pedagogik, ett första steg skulle kunna vara att redogöra för delmomenten på lönebeskedet:

Gå in i flygplan: 21 000 kr
Hålla i spak: 33 000
Ta grogg i luften: 3 000 kr
Ta tupplur: 7 000
Vakna: 12 000 kr
Trycka på landa-knappen: 21 000
Ta öl med grabbarna: 8 000 kr


Summa månadslön: 105 000 kr

 

