For Sweden i tiden

Tid är vad man fyller den med. Kollar du på universum så händer det obegripligt mycket första sekunden efter big bang. Så mycket att sekunden är indelad i epoker, med Planckepoken först.

Volvos senaste reklamfilm för Zlatan Ibrahimovic är tre minuter och tjugo sekunder. Det är jättelång tid för en reklamfilm för en bolltrollare. Men eftersom Zlatan sedan, gissar jag, födseln, och Volvo sedan det blev kinesiskt, inte känner några gränser, är det inte mycket för dom. ”Äh, det är väl ingen konstig reklamfilmslängd det är supernormalt.”

Ett pekoral kan beskrivas som något där uttrycks- och meddelelsebehovet är långt större än gestaltningsförmågan. Zlatanfilmen är den totala motsatsen till det.

Här är gestaltningsförmågan i världsklass. Från Louis Vuitton-färgerna i den konstiga men stylish lägenheten med sjaviga väggar och en sandsäck, via varje klipp, till dom färgglada fansen som springer på gatorna och ser ut som gycklare. Behovet att uttrycka och meddela något är däremot, för att återknyta till universums första sekund, i samma storlek som higgsbosonen.

Man visar Zlatan
Och man visar en bil.

Det finns ingen berättelse (i alla fall ingen som vi inte redan hört och kan) men det är inte något dåligt. Det är tvärtom något bra. Och därför är reklamfilmen bra! Svenskar älskar Zlatan och dom älskar Volvo. Zlatan är sexig och farlig, Volvo är säkerhetsgrejer och bra andrahandsvärde. Kombinationen? Made by Sweden, for Sweden, i tiden.

Ingen gick över Göta älv efter vatten här.

Annonser