Tänk på döden by Ellos

Är ju inte precis modeintresserad men jag gillar mat. Min favoritperson i modevärlden är/var Tavi Gevinson 2008. Någon favoritdesigner har jag inte. Min favoritperson i restaurangbranschen är Herr Krabba i Svampbob Fyrkant. Han driver restaurang Krångliga Krabban och i ett avsnitt öppnar han en till Krångliga Krabban-restaurang (precis intill den befintliga). Bikinibottens lokaltevekanal intervjuar honom.

Intervjuaren: ”Först och främst ett stort grattis, Herr Krabba!”
Herr Krabba: ”Hallå… jag gillar pengar!”
Intervjuaren: ”Vad inspirerade dig att öppna en Krångliga Krabban till?”
Herr Krabba: ”Pengar!”

Kockar är varumärken. Och varumärken är pengar. Ofta är det manliga varumärken, med långt otvättat hår som flaxar och far, tatueringar, skägg och en uppväxt bland vargar. På en oljetanker. I rymden. I en öken. En rymdöken, en jäkla rymdöken!

Och människor älskar, fucking ÄLSKAR, varumärken! Ett bra bevis är när H&M cashar upp och köper in ett varumärke, nu, Kenzo,  och gör H&M-kläder som det står Kenzo på. Det är lite som ett sanktionerat plagiat. Eller inte så lite. Carol Lim och Humberto Leon, som ansvarar för Kenzos design, är kockar. ”Först och främst ett stort grattis.” Folk står i kö, för dom tror att dom köper… du vet, Kenzo? Haha ja jävlar.

Man kunde annars tänka sig att kockar skulle vara mer besatta av hantverk och precision och dom där grejerna som inte går att licensiera ut. Att dom skulle vara lite mindre som Kenzo och Comme des Garçons och lite mer som, säg, Hermès eller Cartier.

Att en kock sätter sitt namn på en sås som det tillverkas tusentals kubikmeter av på en steril livsmedelsfabrik på ett industriområde någonstans och som sedan säljs i plastburkar på Hemköp, är ändå lite som om Patek Philippe hade gjort batteridrivna plastur i samarbete med Kjell & Co. Dels inte helt trovärdigt. Och dels kanske inte med dom ursprungliga varumärkesvärdena helt intakta. Hade folk köat utanför Kjell & Co likaförbannat? Ja, absolut.

Eller som när en kock hittar på en hamburgare åt McDonalds (för dom behöver verkligen hjälp med att hitta på, det är inte som att dom har nästan lika många kockar på R&D som dom har advokater på Legal). Och sedan släpper kontrollen över den hamburgaren och låter den monteras ihop av femtusen extrajobbande gymnasieelever på ackord. Speciellt om kocken ifråga poserar vid burgaren med taglinen ”Den här burgaren är jag”.

”Först och främst ett stort grattis, Herr Krabba”
”Hallå… jag gillar pengar.”

DISCLAIMER: Jag gillar också pengar! Om någon hamburgekedja skulle vilja ge ut en blogg som jag hade gjort receptet på hade jag slagit till. Eller om Ellos vill ge ut en bloggkollektion. Jag är inte heller Cartier.

