Mr Minister

Jag är inte journalist och jag rör mig verkligen inte det som kallas maktens korridorer. Och likafullt sitter jag här med ett papper som avslöjar Löfvens regeringsombildning, dagen innan den blir den offentlig. Ironiskt, va?

Åsa Romson efterträds av två personer.  Ny miljöminister hämtas från MP och blir kvinnan med elallergi som ringde in till Ring P1 den 16 oktober förra året och pratade om chemtrails och koloidalt silver. Posten som vice statsminister går till Pewdiepie, som ju faktiskt är den svensk i hela världen som har flest views på tuben.

Ny bostadsminister efter Mehmet Kaplan blir facebookgruppen ”Bevara Slussen – återskapa klöverbladet”. Det är första gången som en facebookgrupp tar en ministerpost i ett nordiskt land och Löfven kommenterar det med att ”det krävdes en stor grupp av reaktionära bostadsrättsägare med Lena Linderholm- och/eller Slas- och/eller Ulf Lundell-litografier på väggarna för att göra samma jobb som Kaplan”.

I ombildningen är det tre saker som sticker ut långt mer än dom andra. Dels att kulturminister Alice Bah Kunke ersätts av Kringlan. Det är första gången som en whiteboardsatiriker tar en ministerpost i ett nordiskt land och, med Löfvens ord ”den där jäkla rökrocken han har kommer få folk att fokusera på ”kul” i ”kulturminister”. [Intill, en handskriven anteckning som jag tyder som ”orkar inte mer mög”]

Den andra att utrikesministerposten avskaffas. ”Jag är internationalist!”, kommenterar Löfven. ”Jag är kosmopolit! Jag känner inga gränser!” Ansvaret för departementet hamnar hos inrikesminister Anders Ygeman, vars nya titel blir ”minister” kort och gott.

Den tredje överraskningen är dom helt nya ministrarna. Minister of da future ersätter posten som framtidsminister. Den nya rollen går till Hanif Bali som enligt uppgft ”lackade när moderaterna blev sura på honom”. Hanif blir även snapchatminister. Övriga nya ministrar:

Laxminister: Paul Rein
Braxminister: Anne Heberlein
Subtweetminister: Ny post men vakant till en början.
Stefan & Krister-minister: [Handskrivet: Någon på Politism?]
Mr Minister: Ygeman igen. Alltså jag lurades med alla dom här grejerna ovanför. Det är Ygeman, bara Ygeman. Ygeman blir enda ministern! Han och Löfven.

Kom ihåg var du läste det först.

