Rena rama ROFL

Du sitter i riksdagen. Du tröttnar på skiten. Det blev inte som du tänkt, saker strulade, livet va, amirite? Du sitter i ett möte. Du pratar med nån administratör. Du hör personen ifråga säga att du kan behålla din lön, din ganska höga riksdagslön, även om du skiter i att jobba. Du ler i mjugg. Du tittar under lugg, dina ögon är pliriga. Du säger resolut att – nej, det tänker du då rakt inte göra. Att få fyrtiotusen netto av staten varje månad, 100% legit, utan att göra något, det är inget för dig.

Jimmie Åkessons svärmor var i situationen ovan men valde så att säga en annan exitstrategi ur det mötet. Nu driver hon en ayurovedisk massagesalong (vadär det ens?) i Tyresö. Det låter som upplägget i en TV4-komedi från nittiotalet.*

När en indignerad aftonbladetmänniska förnärmat frågar varför hon plockar ut lönen när hon inte jobbar, svara hon ”för att jag kan det”. Sedan släpper hon den symboliska mikrofonen i golvet och när den slår i backen blir det ett sånt där rundgångstjut men det låter poetiskt, som valsång, om valsång inte hade varit ett mjäkigt wooooouuuuuuuhhhh.

Ni som tror att någon på aftonbladet hade sagt nej till fyrtiotusen kronor netto från staten varje månad, pengar som ingen kan ifrågasätta annat än etiskt, kan väl räcka upp era händer. Nej, gör inte det, ni kan väl åka till plattan och samlas där på lördag klockan åtta, så vi får en bild av mängden människor.

*klipp till lördag klockan åtta*

*åker till Sergels torg*

”Jaha, hoppsan, ja ja, det heter väl torgskräck av en anledning.”

Sedan kan vi levla till självransakan. Hade du själv tackat nej till dom pengarna? Jag är ganska säker på att jag inte hade gjort det. Jag hade rationaliserat för mig själv, typ ”dom här pengarna försvinner i budgeten, det är en sank kostnad, dom kommer inte gå till assistenter åt ensamkommande blinda labradorer om jag inte tar dom, det kommer nog snarare bli problem, bokföringsmässigt, om jag inte tar dom”.

Därför leder just den här grejen till att jag kommer på mig själv med att gilla Åkessons svärmor lite. Och jag tänker att Aftonbladet borde inse att det här är en strid som dom inte kan vinna. Men det får man väl inte säga i det här landet.

* Yogaexpressen är en sitcom som hade premiär på TV4 hösten 1996. I serien möter vi Loffe (Claes Malmberg) och Gunilla (Susanne Reuter) som tillsammans driver salongen Yogaexpressen i Tyresö utanför Stockholm. Där hänger hopplösa kompisen Röven (Mi Ridell) allt som oftast. Hon är verkligen hopplös, Röven, haha! Serien gick i nio säsonger och har betyget 3,9 på IMDB.

 

