Som en chef

Jag går förbi ett nummer av tidningen Chef och läser på framsidan: Dags att sluta med medarbetarsamtalen. Och jag tänker att precis sådär måste det vara på tidningen Chef. Det är sånt dom kan skriva. Nästa månad: Medarbetarsamtalets återkomst. Dom får gräva där dom står, bland chefgrejerna. Det är kickoffer och veckomöten och bokning av konferensrum.

Jag kollar in deras hemsida (gud vet varför) och den är såklart precis vad du tror. Som om buzzfeed och linkedin skulle fått en unge, som föddes för tidigt, men växte upp, tog sina läxor på allvar och inte skämdes för att kalla sig ambitiös, pluggade på ett lärosäte av typen Linnéuniversitetet, flyttade till Stockholm och nu tycker att strumpor i starka färger är ”en kul grej och en detalj som gör att man hajar till” men att man kanske inte har dom varje dag, för hur man klär sig handlar inte bara om vad man själv gillar utan också, minst lika mycket, hur kollegor och kunder uppfattar det och vad dom känner sig bekväma med, i grunden handlar det ju om respekt, vanligt folkvett.

Det säger något, ganska väsentligt, om både tidningen och deras läsare att rubriken om medarbetarsamtal faktiskt hamnade på framsidan. Det är inte som att man har råd att chansa, här ska det säljas tidningar. DET HÄR ÄR FÖRSTASIDESSTOFF ropade kanske någon när artikeln dök upp.

Chefredaktionen: Detta kommer slå undan fötterna på våra prenumeranter och sälja lösnummer som vi aldrig sålt lösnummer. Det är så JÄVLA STARKT detta, att det nästan är oschysst mot konsumenterna. Till och med folk som inte är chefer kommer att köpa tidningen.

Prenumeranterna: HELVETE vad är det dom SKRIVER? Är det dags att sluta med medarbetarsamtalen? Vad menar dom? Ska vi chefer hänga i luften? Ska man sluta med alla samtal med medarbetarna JAG MÅSTE VETA NU JAG KLARAR INTE OVISSHETEN.

Lösnummerköparna: Tiddelipom och tiddelidej, här går jag på Pressbyrån och ska köpa mig en glass, jag är en vanlig sjukgymnast jag, ska jag köpa en magnum eller kanske en strut eller hur ska jag… HELVETE VAD ÄR DETTA hur kan dom säga att man ska SLUTA MED… nä fyfan nu är det jag som skiter i glassen och köper ett nummer av tidningen Chef istället.

Jurymedlem i Stora Journalistpriset: Well kära kollegor, jag antar att jag pratar för alla av oss när jag säger att artikeln som ifrågasätter medarbetarsamtal vinner i år, vi behöver inte dra det här i långbänk.

En haikudiktare:
Ett samtal försvann
Medarbetarens undran
Chefen som läser

