Män är från mars, kvinnor är på macken och tankar

Statoil har köpts av ett företag som heter Couche-Tard. Det låter som en rätt grov förlämpning. ”Stop being such a fucking couchetard.” Och apropå förolämpningar så har dom bytt namn på Statoil till Circle K för att kvinnor kommer att älska det.

Haha! Jag veeet!

Varumärkesproffset Mats Georgsson talar om för DN att detta är ett genidrag. Det är faktiskt det smartaste och klurigaste han har sett i hela sitt varumärkesproffsliv. Att ingen vet hur namnet ska uttalas är inget problem. En fördel, rent av. Ladies gonna love Circle K.

Jag tror personligen att det kan vara för att tjejer älskar Special K, dom där kanderade kolhydratsflingorna som gör tjejer så glada och busiga. Så då tänker man att Circle K och Special K är nästan samma. Och så blir tjejer sådär glada och busiga när dom ska tanka bilen också.

”Denna förändring ligger helt rätt i tiden och ger oss stora möjligheter” meddelar VD och Chief Ladies Officer Morgan Wiktorsson. Alltså haha. Jobbigt att få ett namn nerkört i halsen som man ska svälja. Det är ju ett rövnamn liksom, ett couchtard-namn no doubt, men folk lär ju vänja sig. Dock att påstå att det ligger helt rätt i tiden?

Jag antar att det är ett sätt att göra lemonad av dom citroner som koncernledningen kastar på en. Men det blir liksom inte helt trovärdigt. Om jag skulle vakna upp en morgon blind och med bara en arm, hade jag inte ropat i glädje att detta ligger helt rätt i tiden och kommer att ge mig stora möjligheter.

Vi kan göra en liknelse: ICA köps upp av Fuck-Tard och tvingas byta namn till Fluxo 35HW Doy. VD säger att det känns superbra och verkligen ligger i tiden. Och att man gör det för att man vill locka fler män till butiken. ”TUT TUT nu kör vi!”

För övrigt kommer jag själv, givetvis, aldrig mer att tanka på den där tjejmacken. ”Be amongst yourselves, couchetards” kommer jag att ropa och köra förbi, om så bara för att få bensinstopp. Jag ser att varumärkesproffset Mats Georgsson står där och tankar sin bil när jag svischar förbi och ropar. Han hör inte vad jag säger men ger mig ändå ett leende och tummen upp.

