Utrotandet av getingar och töntig engelska

Vi behöver reda ut hur vi ska göra med det engelska språket. Nåt slags direktiv vore önskvärt. Det rimligaste är väl att ersätta svenskan helt med engelskan (men ge dispens åt människor som läser Svenska Dagbladet och/eller äter statarmat av typen ”strömming” eller ”fläsk med löksås” i tjugo år eller så). Men fram till dess.

Själv använder jag engelska för att jag tycker att det är coolt. Engelskan är för mig vad ett par handsydda innebandyskor är för en mellanchef i finansbranschen, eller vad snapchat är för tretiofemåringar. Om alla kunde hålla sig till det hade allt varit lugnt. Men så funkar det ju inte.

Istället envisas folk med att använda engelska ord som om dom var svenska. Så kan man höra sportfolk prata om atleter utan att mena män i randig sekelskiftsbaddräkt som lyfter stänger med klotformade järnvikter i ändarna. Utan istället prata om typ folk som hoppar stav. Och företag kallar den grå gruppen potentiella anställda för talanger även om det inte är en gycklaragentur dom driver utan ett konsultbolag.

Viktigt: Det är inte är anglicismer i sig som är ett issue. Det är the fucked-up fact att folk anammar och använder dom allra töntigaste av dom. Och ännu knäppare, att dom gör det för att vara lite proffsiga. Engelskan, intill dess att den blir officiellt språk, bör verkligen bara användas för att vara cool. Det finns inga lagar mot töntighet men om du läst det här kan du inte säga ”jag visste inte” nästa gång du menar att något måste deployas asap för att mitigera ett worst case scenario.

Du är inte proffsig. That’s not McKinsey, brorsan. That’s McDonalds. (Vid E4 i Mjölby.)

En helt annan grej: Tänk om det fanns en knapp och om man tryckte på den så utrotades ALLA fästingar, mygg och getingar på sekunden! En klok professor skulle såklart stå bredvid knappen och varna för att trycka på den. ”Konsekvenserna för ekosystemen inte skulle kunna gå att beräkna ens bla ba bla vetenskapsgrejor”. Jag hade tryckt på knappen med ett ”eat this professor Know-it-all” (för det är så man använder engelska) innan jag lagt mig på gräsmattan där bara snälla kryp fanns kvar.

(Tillägg: Många har hört av sig och undrat varför jag inte tog upp manliga modebloggare i inlägget. Typen som sportar ett par skor eller rockar en look. Well, jag tycker väl att vissa saker bara ska ignoreras. Besök gärna deras sidor men då kör du en unvis.it-länk i url:en eller hur?)

 

 

 

