Skogens godis!

Du har säkert hört om The Swedish Number. Annars: Om du är en nyfiken typ i Bangalore, Kyoto eller kanske Winnipeg, kan du ringa till en slumpmässig svensk, för att kolla läget. Jag är en av dom som svarar

Det ringde en kvinna från Umbrien och undrade vad vi äter för mat i Sverige. Jag svarade att vi uteslutande lever av skogens godis (caramella dell bosco) och förklarade allemansrätten för henne.

Nästa var en mexikansk dam som bad mig att snabbt och enkelt berätta vilka tre saker som är mest typiska för Sverige. Hon gissade själv på ABBA, självmord och IKEA. Jag sa att dom är med på topp tio men inte på pallen.

Trea: I våra organisationer älskar vi att göra experter på sakområden till chefer, eftersom vi tänker att en person som vigt sitt liv åt att göra budgetar, arkivera saker eller tillverka korv, måste vara bra på att leda andra människor.

”Ha! Vi har ett ordspråk, El que nació para maceta, del corredor no pasa, säger kvinnan och skrockar högljutt. Den som föddes som kruka lämnar aldrig korridoren.” Jag blir osäker på om jag har gjort mig förstådd och fortsätter istället.

Tvåa: Att vi i världens mest toleranta, individualistiska och liberala land tror så mycket på långvarig tvåsamhet att folk lever i årtionden utan att knulla för att det är bekvämt och man har trots allt ett hus tillsammans. En bekant uttryckte det som att det var ”som att bo med en kompis. Fast ingen bra kompis som man delar intressen med och gillar. Inte precis kompis kanske. Men människa. En ointressant och slarvig människa. Som fiser i köket.”

Samma bekant konstaterar att det vore otänkbart att göra en deal med partnern om att man driver ett bostad-och-barn-företag ihop för att det är praktiskt, men att man kan få ligga med vem man vill. ”Det skulle inte kännas okej.”

Nummer ett: Svenskar älskar människor som inte kan något eller har gjort något! Detta är nummer ett på listan! Visst kan folk med meriter bli poppis, men inget är så älskat som kungafamiljen. Att aldrig ha gjort någonting av värde är det finaste som finns.

”Får man dansa på krogen?” undrar kvinnan. ”Ja, nu får man det”, svarar jag. ”Vad tror du, att vi är Norge eller?”

