Kent 740

Ibland blir reklam mer än bara reklam. Den svingar sig, för att prata med Björn Ranelid, från trädet försäljning till trädet P1, via lianen populärkultur. När detta händer blir folk mycket glada och tycker att allt är extra gött.

Den kinesisk-göteborgska biltillverkaren Volvo lyckades med detta när man släppte sin reklamfilm med folk som går till jobbet och sen kommer till jobbet och jobbar. I en tid där socialdemokratin har slutat bry sig om såna saker, blev det succé. Välförtjänt succé, ska sägas, det är en fin film.

Den svenska rocktillverkaren Kent har precis släppt en reklamfilm som även den nådde hela vägen in till nyhetsplats. Den handlar om trumslagare och tigrar. Och den har samma ljus och färger och snygghet som Volvo-filmen. Det skulle faktiskt funka att korsklippa mellan dom utan att ändra något.

Kent är en stabil leverantör av rock, jag gillar flera av deras produkter. Men jag kommer aldrig någonsin att förstå mig på vad det är dom lyckats pricka så perfekt i den svenska folksjälen. Det finns en snygghet i allt, men den är aldrig farlig eller utmanande och den känns en smula spekulerad i. Lite som ett rockens BoConcept. Det finns något mondänt nasalt i Joakim Bergs röst, något som antyder saker som är utanför målgruppens vardag, en mellanchefernas fåfänga längtan efter mer. Det där mondäna nasala har varit på den där hemliga restaurangen i Berlin. Och det tog med sig kvittot för att ha till redovisningen.

Själv älskar jag Joakims röst mycket mer än vad jag gillar Kent. I Adrian Lux-låten All I Ever Wanted blommar den ut (med strama stilleben-blommor, på en svartvit print hemma hos en 62-årig AD, men ändå) och blir precis allt det där den lovar när den sjunger grejor på svenska.

Volvo släpper en ny bil i dagarna som heter V90 och ser ut som en kinesisk/göteborgsk BMW. När jag blundar ser jag en scen som är vacker ur ett industriperspektiv och som skulle kunna bli näst reklamfilm för Volvo. Joakim sitter bakom ratten i en V90. Kent-fabriken är nedlagd och han är fri. Han sjunger något lyxigt på engelska, han är på väg till något DJ-gig i Spanien.

Och Eskilstuna aint got shit on him.

