Dart i Lund

Den mänskliga dumheten är fascinerande som ett viktorianskt kuriosakabinett med knäppa grejer i glasburkar. Den evig som ett kosmos och expanderande som universum. Ensam i en liten pytteliten skrotnisse-raket, i detta dumhetens universum, sitter Martin Lembke. Han är doktor i religionsfilosofi samt biträdande studierektor vid Centrum för telologi och religionsvetenskap i Lund. Aha, jag fattar, tänker du nu, han vet skitmycket om religion då.

Well.

Martin skrev nyss en debattartikel. Eller nej, det gjorde han inte, jag vet ärligt inte helt vad han skrev men Expressen publicerade det på debattplats för det är sånt Expressen gör. Anyway – (gud vad jag babblar ibland) det visar sig att han har läst Koranen. Och nu är han bestört över innehållet: Lemlästning av tjuvar! Piskrapp för otukt! Månggifte! Misogyni! Så texten slutar i en uppmaning att någon, gärna en svensk imam, ska förklara innehållet för honom.

Det är alltså en nyhet, hans titel till trots, att en femtonhundra år gammal religiös text har en lite annan approach till the fundamentals. Han vill att muslimer i Sverige ska förklara texten. Att dom ska intyga att nej, sharialagar kör vi inte stenhårt på i alla lägen, det har ju gått några år sen det skrevs. Vi odlar i regel inte lök i parketten heller, var det något annat du undrade?

Jag antar att Martin inte har läst gamla testamentet men det ska bli intressant att läsa honom i Expressen när han har gjort det. Han ba ”men vafan detta är ju ännu sjukare ju”. Den som bär kläder med trådar från två garn ska tvingas äta köttet av sina döttrar och köttet av sina söner under en kopparfärgad himmel och hela den grejen. Röra vid skinnet av en död gris? Dödssraff?! Whuutt? Detta måste en svensk präst förklara för mig.

En grej jag tänker på ibland: Vilken sport kan man bli, relativt sett, bäst på, i vuxen ålder, med minsta möjliga insats? Svaret brukar bli dart. Om man nöter på några timmar om dagen, så skulle man kunna ta en plats i ett elitserielag tänker jag. Om det finns en elitserie i dart. Nu tänker jag på en annan sak: Vilken akademiskt titel, som ändå har något slags pondus, vore enklast att fixa, med minsta möjliga insats.

Jag tror på doktor i religionsfilosofi i Lund.

