Till Clayfer och Flare, wherever you are

En kompis fick en unge nyss. Unge nummer två. Så vi gick på krogen och drack öl. Det var lite för att det var kul att ses, det blir ju så sällan. Men mest var det väl för att han ville komma bort en stund. ”Jag tror att alla ljuger om vikten” sa han en bit in på andra ölen. Jag kopplade inte direkt. Men så fattade jag att det var ungens vikt han pratade om. Jag sa att jag kanske nog inte trodde att det var så, trots allt.

Han stod på sig. ”Jag lovar. Det är skitvanligt. Och ärligt, 4260 gram låter som att det var en flodhästvalp man fick. Dom som hör det kommer kolla på dig och syna dig och tänka något om hur tråkigt det är med såna anlag. Vi snackade igenom det och bestämde oss för att helt enkelt ta bort ett kilo när vi berättade det. Men nu säger vi vad han väger om nån undrar. Födas som flodhäst är risigt, men att växa fort är ju bara cool. Det är bra.”

Jag blev lite stum. Kompisen grep resolut tag i den paus som uppstod och fortsatte. ”Vi skarvar en del. Men det gör ju alla, det är grejen. Storasyrran är ju snart fem och vi säger att hon kan läsa.” Han tittade på den sista ölen i glaset, skrattade till och svepte den. ”Jag vet inte om hon kan alla bokstäverna ens, haha. Men alltså det är ju ingen som synar en. Men man vill ju ha en smart unge.”

Proppen var ur. Veckor utan sömn och den första ölen på länge kickade in samtidigt. ”Hon är en meter men vi säger en och tio. Vi köpte en fiol åt henne, på ebay. Den står på rummet så vi kan säga till folk att hon älskar att öva. Äh, du vet. Som att man lägger dit sudoku-böcker när man får besök. Vi läser inga barnböcker för henne på kvällarna. Nu är det Knausgård. Nånting fastnar tänker jag. Snart börjar keramikkursen. Jag kommer väl hjälpa henne en del. Eller typ göra det mesta, så vi kan ha det framme. Men det ska ju ändå vara lite charmigt fult.

Han har gått Konstfack. Inte keramik men ändå.

Jaa men fan, haha, vi har ju bytt namn också, på Issa. Jävla pappersarbete. Men Issa kändes så jäkla, jag vet inte…
…2011?
Yes!
…som, eh, det år hon föddes?
Jag veet. Precis så. Hursomhelst, nu heter hon, eller, när allt är klart, heter hon Flare.”

När jag gick till tunnelbanan lite senare kollade jag senaste bilden på kompisens frus instagram. Sonen sitter i knät på sin storasyster. Hon har Mini Rodini-kläder och sitter på en Tidstrand-pläd. Han har bara tygblöjan på. Jag läser: Clayfer växer så det knakar, snart fem kilo – upp två på en vecka! #buuurp #aptit Flare stolt storasyster, släpper fiolen för en stund #musikalisk #family

