Tear shit down

Du har eventuellt inte hört så mycket om Hamed bin Zayed al Nahyan. Han chefar emellertid över en fond som heter Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) och sitter på i runda slängar åttahundra miljarder dollar. Haha, dom är verkligen skitrika dom där emiratsnubbarna!

Nu vill han riva Stureplan. ADIA äger rätt många av fastigheterna vid platsen. Kritikerna menar att platsen kommer att förvandlas till en stenöken. Så himla typiskt araber, amirite? Bara för att dom gillar öken så ska dom göra Stureplan till en öken också? Fasen!

Okej. Den konspiratoriskt lagde skulle kunna invända här och säga något om att fastighetsmagnater, oavsett härkomst, i regel tenderar att vara, primärt, profitörer. Och att det, i ljuset av detta, inte är helt säkert att en öken är det mest långsiktigt lukrativa. Men vad vet jag.

Gillar man öken så gör man.

Jag tycker dock att det finns mycket att göra i kvarteret. Detta ska liksom föreställa top of the line-Stockholm. The epicentrum of superfräscht. Ta Sturegallerian, till exempel, som ju i ärlighetens namn är ett totalt menlöst köpcentrum som bara är en passage mellan en smal gata och ett litet torg.

En bra effekt av ökenifieringen, även om den bara skulle vara temporär, skulle kunna bli att Stockholm skulle tvingas att genomföra ett slags omgruppering. Allt det där som finns vid Stureplan (alltså, helt ärligt, jag är på Sturehof ibland det är allt, jag vet inte ens vad som finns i övrigt som folk skulle sakna) skulle tvingas hitta nya adresser, det kanske vore lite roligt. Kanske skulle vi till och med få känna oss som en storstad, om så bara för en stund. Den energi som finns på platsen (återigen, jag bara utgår från hörsägen) skulle kunna spridas ut från Mariatorget till Gärdet. We’d be like Berlin! Eller nåt!

Stockholm är som en sån där dinosaurie som som var så stor att den hade två hjärnor, en i huvudet och en på svansen, nära arslet. Fast vi har tappat huvudet så vi har bara arselhjärnan kvar. Jag älskar den här stan men den är som ett fyllo.

Hm, å andra sidan. Åttahundramiljoner är ofattbart mycket pengar. Dom skulle kunna köpa merparten av Stockholm och göra öken av det när jag tänker på saken. Damn. Okej, det var inget. Hej.

