Fotarbete och fakturor

Det var en eländig dag, den dagen då jag gav mig ut för att lyssna på folket. Snön föll som dova suckar från himlen. Mörker rådde. Snålblåsten rispade mina kinder och fick mig att vackla. Så kom jag till ett torp, där bodde en kvinna, krum av ålder och umbäranden. Jag bankade på dörren och blev insläppt i värmen. Det är ingen dag för vandrare, konstaterade gumman sakligt. Vad för dig hit? Jag sa som det var, att jag var ute för att lyssna på folket. Säg, vad tycker du om socialdemokraterna?

När jag lämnade torpet för att ånyo stäva ut i mörkret, hade jag hennes ord kvar i öronen. Vad ska jag säga? Vad tycker jag om gröt? Den är grå men mättar. Vad tycker jag om koskit? Den luktar men göder. Jag var fortfarande osäker på om det var metaforer.

När jag gått genom stormen kom jag till en nedlagd landhandel, som nu huserade ett mikrobryggeri. Stig på, stig på hördes det innifrån och strax satt jag med en flaska skummande underjäst ananas-dubbel-IPA i min hand. Bryggaren hette Jeremy och hade skor som handskar; en sann excentriker. Sossarna? Jeremy kastade nonchalant humle omkring sig. Dom är bra. Man kan rösta på dom och tro att man är vänster, jag gillar det. Men jag gillar ROT och RUT och privata bibliotek ännu mer. Så sossarna är mitt parti.

Jeremy och jag blev vänner för livet, tror jag. Men jag kunde inte stanna. Jag gav mig ut igen, nu hade kvällen kommit. Jag kom till ett centrum, i en ort som dött långsamt under trettio års tid. Det kanske var Bergslagen, kanske Norrland, kanske Sätra.

Några ungdomar drev runt. Dom undrade vad jag gjorde där, var jag månne en langare av narkotiska preparat eller var jag en snuskig filur med dunkla avsikter? Jag förklarade att jag inte var något av det. Jag är, fortsatte jag, en man som gett sig ut för att lyssna på folket.

Jag vet en som är socialdemokrat. En flicka i femtonårsåldern tittade på mig. Han är lite efter, du vet. Hon gjorde cirkelrörelser med fingret precis vid örat. Han tror att dom vill ha hyresrätter. Dom andra skrattar.

Jag går hem igen. Jag låter fakturan och min rapport bli samma, korta, dokument:

Research. Intervjuer med riktiga människor med god sociodemografisk spridning.
Slutsats: Ni är så bortom all hejd fucked att ni om fem år kommer att drömma nostalgiskt om tjugo procent.
Arvodering enligt överenskommelse, 179 000 kr

