Ja jag har guldnougat, hurså?

Ground control to Major Tom, nu kör vi. Här är varumärken jag gillar: Luxman, APC, Fujifilm, Upsala-Ekeby, Kartell, Nuutajärvi, Zenith, Vitra, Gustavsberg, Polo Ralph Lauren, Google, Turnbull & Asser och Uniqlo. Det kan finnas flera men dom är liksom top of mind. Tänker att jag börjar med att fronta det innan vi fortsätter.

Clara Henry är en youtuber. Jag läser om nåt slags kontrovers mellan henne och någon på SVT som heter ”Grill” (döda mig, 2016, döda mig) och att hon skriver ”vi har väntat länge på någon form av bekräftelse: att youtube är ett yrke, att vi ska få vettigt betalt för våra samarbeten, och att vi faktiskt har minst lika stor genomslagskraft som kanaler som SVT”.

Hon fortsätter med att ”de [SVT] har utan grund hängt ut ett stort antal youtubers för att göra smygreklam. De har missat att det inte handlar om reklam utom om varumärken som youtubers gillar”.

Någon på SVT heter alltså Grill.

Okej, så, nja. Kanske ändå att youtube är mer en hemsida där man lägger upp videofilmer än ett yrke? Ja, så är det nog. Andra saker som antagligen inte heller är yrken: Soundcloud, grapefrukt, lim, Härjedalen, Quorn, rostat bröd, Kalmarunionen, fullkorn och starkvin.

Det är en jäkla skillnad mellan att youtubers gör smygreklam och att youtubers pratar, ganska yvigt, om varumärken dom gillar. (Smygreklam: Oh jag gillar verkligen Guldnougat. Youtubers pratar om varumärken dom gillar: Guldnougat, asså. Sicken grej.)

När jag var yngre var jag hela tiden rädd för att bli avslöjad. Oklart i vilken bemärkelse egentligen. Men jag var övertygad om att någon skulle syna mig. Och att det skulle utfalla till min nackdel. Nu är jag mer övertygad om att någon ska hoppa fram bakom ett träd när jag är ute och springer. Hoppa fram och bara ”Ha! Dom senaste femton åren var ett SKÄMT!” och se ut som en muräna i fejset.

När det sker kommer jag därför kunna svara ”det vet jag väl, tror du nån skulle heta ”Grill” eller?”.

