Jag och Chris på krogen

Jag älskar kungahuset. Det är en fin tradition, att man föds till ett jobb. Det borde vara så med fler yrken. Några tycker att det är omodernt och lite risigt. (Till exempel kanske kommunister tycker det.) Men det får stå för dom. Jag tycker kungafamiljen är supermodern och att dom gör ett bra jobb.

Så vad är det då för jobb dom gör?

Kungen jobbar som livscoach och spirit animal för alla som inte heller är så bra på allt men gillar att ha det lite gött. Han är inte värsta retorikexperten men gillar jakt, båtar, fruntimmer, och bilar. Lite som en Glenn Hysén i dyrare kläder. Skön no fucks given-attityd. En bra och kul maskot för Sverige. Eller som han själv sa, när han invigningspratade på en konferens om stelkramp: Ämnet för dagen är brännskador.

Drottningen jobbar med lite olika PR-grejer. Det viktigaste är arbetet med att göra Sverige exotiskt. Vårt språk är så sjukt svårt att man kan ha bott här i fyrtio år och ändå inte prata det flytande. Jänkarna till exempel älskar ju detta. Det är som om Häagen-Dazs var ett land. Ett klurig litet land i norr. Kul detalj som inte många vet: Hon blev drottning redan när hon var sex år och när hon var 27 avsade hon sig tronen för att konvertera till katolicismen. Nej det var Kristina. Sorry.

Det är lite oklart vad Madeleine jobbar med men det gör inte så mycket. Hon har en så jäkla skön Chris. Alla borde ha en Chris! Om jag hade en Chris skulle vi spendera ganska mycket tid på krogen, tror jag, jag och min Chris. Och så skulle vi ha lite skumraskaffärer ihop. För att finansiera kroglivet. Inte äkta maffia, bara lite gråzon sådär.

Carl Philip jobbar som renässansmänniska som förverkligar sin potential. En grym fotograf och en lika bra designer som Sigvard om du frågar mig. Men mest av allt rallyförare. En förebild på alla sätt. Du behöver ingen talang, alls, du kan göra vad du vill. Eller, om du är prins i alla fall. Lite som ett medelmåttornas skyddshelgon.

Och så Victoria, såklart, som jobbar med att vara kronprinsessa. Ett slitsamt jobb, att så att säga sitta på bänken. Kungahusets egen Ole Gunnar Solskjær. En vacker dag trillar lyx-Glenn Hysén av pinn och då, då är det hennes tur att skina. Intill dess: preparations. Wax on, wax off.

För Sverige i tiden!

(Andra jobb som borde ärvas med blodsband: Spärrvakt, mäklare, webbutvecklare, harmynt, bordercollie och filbunke.)

