Stjärnan över Kungens kurva

Det är en tid på året då man beger sig av för att göra saker. I Matteusevangeliet kan vi läsa om hur några iranska astrologer söker efter judarnas kung, som tydligen har fötts i ett stall. Jag beger mig istället till IKEA i Kungens kurva. Jag har nästan bara begagnade möbler men alltid är det nåt man behöver.

Jag tar mig alltid dit med en viss entusiasm, jag har förstått att det inte är helt självklart. Så när jag tar rulltrappan upp till toppen känner jag mig inte alls på kanten, det känns inte som att jag kommer att tappa det. Det känns inte på ett enda sätt som att passagen ner från tredje våningen till markplan kommer att vara som Dantes färd genom helvetet.

Matteus var något så prosaiskt som en tullindrivare för den romerska ockupationsmakten. Statusmässigt nånstans mellan en prostituerad och en spetälsk landsförrädare. Men med cash.

Sen kom Jesus och sa walk with me och så var det med den saken. Själva Matteusevangeliet är som en fläsk-remix av Markusevangeliet. Allt är fetare. Där Markus skrivet att Jesus botade många säger Matteus att han botade alla. Markus säget att Jesus ger en blind synen åter. Matteus ba ”han gav två blinda synen åter”. Och så vidare.

Efter rulltrappans krön dör entusiasmen ganska fort. Saker jag vill se är slut på lagret. Gångarna i helveteslabyrinten blockeras av tusen gravida trettiosexåringar som heter Frida, med BACK-väskor och män med gles skäggväxt. Familjer från Västerhaninge där alla är arga, fem barn och två vuxna i vargfleecetröjor. Nånting finns men inte i rätt färg eller storlek. Den märkliga förvandlingen från ganska glad till fiolsträng på väg att brista; hur fort den går. Halterna av kortisol och noradrenalin är som om jag precis klev ur landstigningsbåten i Normandie. Jag har en vagn med saker i men jag vet inte ens vad det är. Kanske en stekpanna, eventuellt värmeljus.

Dom där iranska astrologerna följde stjärnan som tänts över stallet. Herodes hade sagt åt dom att berätta var pojken fanns när dom varit där. Väl framme gav dom Jesusbarnet guld och myrra och rökelse. Sedan stack dom, men inte till Herodes, för golare har inga polare.

Underverk sker. Det är den tiden på året. Jag tänker på det när jag sitter på bussen hem och förstår att jag tydligen köpte den där låga bänken i kork ändå.

