Digital development

Eftersom mediedistributörer av den gamla skolan är komplett inkompetenta vad gäller att hitta en fungerande affärsmodell, tar dom till dom medel dom har. Och det dom har är expanderande annonser, annonser som följer med när du scrollar och annonser som poppar upp och blockerar hela skärmen.

Det är som att affärsplanen har skrivits av en heroinpundad sengångare, som stuckit en penna i röven och sedan gungat, långsamt, över ett papper. Pappret har sedan gjorts till en keynote och visats för ledningsgruppen som lade pannorna i veck. Hmm… bra grejer, vi hänger med, visst gör vi.

Så här hade det sett ut om andra branscher anammat mediehusens logik:

Du går till tandläkaren. En man hakar sig fast i dig med krokar. När du ligger med munnen öppen i den konstiga stolen och tandläkarfolket grejar i munnen, försöker krok-mannen övertala dig om att du ska köpa aktivt kol.

Du ringer och beställer en pizza. Du går och hämtar din pizza. En krypskytt på taket beskjuter dig med luftgevär i vaderna. Du haltar in på pizzerian. Du får din pizza. Det sista bagarn, som är en fryntlig farbror från Libanon, gör innan han stänger kartongen, är att slänga i lite bajs. Kanske från en hare.

Du går till klädbutiken för att köpa byxor. En ond dvärg med väsande, nasal röst, skär dig i armen med en kniv. Sedan kommer en barbershop-grupp och sjunger om munsköljningsmedel. När du väl hittar dina byxor klipper expediten sönder dom och önskar dig en bra dag.

Du stannar en taxi och hoppar in i den. Du ser att det är en häst som kör. Du hör klickljudet från dörrlåsen. Nästa sak du minns är att du vaknar i ett cykelställ i Vallentuna med en konstig smak i munnen

Du går till butiken för att köpa lite goa frukter så du kan göra en fruktsallad. En tant säger att banan egentligen är en ört. Det är taggtråd runt fruktavdelningen. Någon skrattar. En oerhört fet man som bryter på tyska lägger sin arm runt din hals och skrockar bullrigt en lång harang om nån isolering som är som gullfiber fast bättre för miljön. Ett äpple ruttnar, inför dina ögon. Det tar fem sekunder.

Så. Då var det nedskrivet. Nu ska jag bara sjunga upp mig så att jag kan prata in det på Ring P1:s telefonsvarare. Jag kommer avsluta med att presentera mig som Röv Rövsson, Manager Digital Development på Shibsted.

Stockholm, Sweden.

Annonser