Reklam e röva

Häromdagen skrev Torbjörn Tännsjö en rätt dålig debattartikel om att reklam är dåligt. Sedan kom nån Göran Swahn som i ett lika dåligt svar sa att nä för tusan, reklam är bra.

Tännsjö framstod i sin lite som en Jonas Hallberg i spanarna, det vill säga en smula dement, typ som en rantande onkel på en släktmiddag efter midnatt. Göran å sin sida som en bror duktig-gymnasial moderat.

Suck.

Att vilja en annan värld är svårt eftersom vi lever i ett slags post-socialdemokratisk hegemoni där utopier och drömmar är det löjligaste som finns. Vi lever i den värld vi lever i, inte för att den är bra, men för att den är som den är. Det klart man kan prata om sextimmarsdag eller fyradagarsvecka men det kan alltid avfärdas som orealistiskt. På samma sätt som realism i migrationspolitik är att förvägra folk som flyr krig en trygg plats.

Reklam, liksom vår konsumtionstakt, är skit. Våra mönster är skitmönster, våra vanor skitvanor och våra drömmar är, för att prata med Nina Björk, skitdrömmar. Att slänga ut ett fullt fungerande kök är okontroversiellt. Att köpa billiga kläder är det också. Att köa till black friday eller en ny Apple-butik är helt okej men att inte köpa något provocerar.

Reklam är dåligt, inte för att den som Tännsjö/Hallberg menar gör att borgerlig press dominerar eller att ”kabelteve” är uselt. Den är dålig för att den accelererar konsumtionen. Och jag skiter nu i dom praktiska eller miljörelaterade aspekterna av den. Konsumtionen i den takt som den normaliserats, är vulgär. Alltså vafan här har vi typ botat AIDS och åkt till månen men vi lever i kitsch.

Reklam är dåligt för att syftet med den är att vi ska känna oss otillräckliga. Den som är tillfreds med vad den har, kommer inte riva ut sitt kök eller byta mobil var sjätte månad.

Reklam är dålig för att den bygger på att vi är ofullkomliga och missnöjda. Med våra kroppar, våra ambitioner, våra drömmar och vår mobil.

Göran menar att emotionell reklam driver på innovationstakten och att den ger oss möjligheter till upplevelser i media såväl som i verkliga livet.

Göran, Göran, Göran. Vi tänker olika när det gäller upplevelser, for sure. Jag säger inte att jag sitter på något moraliskt imperativ i frågan. Men testa att ha sex eller plocka blommor i juni. Testa att läsa Brott och straff eller lyssna på Heart of the Congos.

Du kan se det här inlägget som emotionell reklam, om det hjälper.

Annonser