Fel låt vann

Jag förstår folk som vill bli arkitekter. Det är så konkret och handfast, i en värld som är allt annat än det. Och såklart. Man kan säga att man ritar hus men det är ett arbete som handlar om att tillverka monument över sig själv.

Själv skulle jag inte våga. Jag skulle vara rädd för att bli avslöjad hela tiden. ”Detta måste vara ritat av någon med stora drömmar och liten kuk” skulle folk tänka. Och så skulle grannarna överklaga skiten ur systemet. I tidskriften Arkitektur skulle duktigare kollegor raljera begåvat och smakfullt över mina grejer. Supertrist!

För övrigt har jag egentligen bara en dröm om något ”kreativt” yrke och det är att bli florist. Det går bra att starta psykoanalysen här och nu.

Idag har Kasper Salin-priset delats ut till Arkitekturskolan på KTH i Stockholm. En fjäskig byggnad som i hela sin gestaltning ber om att få Kasper Salin-priset. Samtidigt står en bastu i Göteborg med alla kvaliteter som ett hus kan ha och skakar misstroget på huvudet. Den senare byggnaden är på nivå med Tekniska Verken i Linköping och den förra är en nu dekorerad general inom genren TV4-arkitektur.

Min favoritarkitekt är Peter Celsing. Kulturhuset är den enda intressanta byggnaden i Stockholms innerstad och det är ju sjukt deprimerande eftersom den typ byggdes för hundra år sedan. Söderledskyrkan mellan Gubbängen och Hökarängen är mitt favorithus. En sossedröm i tegel som aldrig tar slut, byggd i parentesen mellan folkhemsmodernism och oljekris.

Celsing byggde även Kyrkan i Boliden. Något helt annat men lika genialt. En modest struktur som omfamnar en väldigt traditionell gotisk look. Men som i varje liten detalj är lika sextiotalig som en flygvärdinna i Mary Quant-kläder på en fest hos Peter Sellers.

I övrigt har man i Boliden en gruva. Eller hade? Jag vet inte. Och i Boliden greps idag den terrormisstänkte Mutar Muthanna Majid. Det är något med gruvstäder i norra Sverige som verkar som kattmynta på islamistiska terrorister. En ung Usama Bin Laden var med familjen i Falun 1971 för att köpa kostymer, remember.

Jag tror inte att Peter Celsing har ritat något i Falun.

Att ägna sig åt terrorism är, gissar jag, janusansiktet av arkitektdrömmen. Att spränga monument är lika effektivt som att göra dom. Och man slipper plugga med folk som säljer Blandaren. Snubben som sprängde sig själv nära Drottninggatan är väl för övrigt terrormotsvarigheten till mig som arkitekt.

Florist, som sagt.

