Fresh thinking, better korv

En sak som slår mig är att ingenting är bra nog som det är. En inställning som jag gillar. Det gör oss till något mer än bara människor. Jag väljer att kalla den här nya sortens framåtsträvare för Contextual Optimizers.

(Alltså ibland tänker jag att jag borde skita i hela grejen och bara bli en Göran Adlén istället. Köpa mig lite för ungdomliga kläder, börja le på bild och sedan turnera i folkets hus med trendföreläsningar för det lokala näringslivet. ”Contextual Optimizers”, skulle jag säga, samtidigt som jag skulle röra mig dynamiskt och använda hela scenen, ”är den sortens människor som driver utvecklingen.” Och så skulle det vara en bild med någon i rörelseoskärpa på keynotebilden.)

Jag såg precis en skylt på Seven Eleven som gjorde reklam för korv med mos. ”Haha, korv med mos – löjligt!” Man kallar det därför istället för Butcher’s Plate.

Textreklam? Nej nej. Please call it Native Advertising. (Eller bara Svenska Dagbladets affärsplan.) En reklambyrå där trötta exjournalister och obetalda praktikanter skriver taffligt om varumärkens förträfflighet, är inte det utan en Content Agency eller kanske en Native Digital Content Butcher’s Plate Creative Consulting Agency.

Apelsinjuice kanske fortfarande dricks ute i provinserna, jag vet inte. Själv dricker jag Raw Orange Juice Boost. Det kommer, så att säga, med en urban lifestyle.

Det finns, givetvis en enorm outnyttjad potential här. Man kan ta dom allra töntigaste sakerna och ge dom genuint coola namn. Perception is everything, ungdomar. Enkla saker som att restskatt blir Tax Power Boozt och grejen att stoppa folk på gågator med en pärm i sin hand, blir Social Walking Marketing.

Regn? Hydro Fuel.
Huvudlöss? Scalp Protein Add-ons.
Fetma? Zero Fucks BMI State of Mind.

Sa jag förresten keynotebilden i parentesen? Ja fan. Sorry. Det skulle såklart vara powerpointbilden. Man kan göra nästan allt i powerpoint. 96% av dom Contextual Optimizers jag känner använder powerpoint och är mycket nöjda med det.

