Born to be wild

Den amerikanska motorcykeltillverkaren Harley Davidson har släppt en ny reklamfilm. Jag ser den och den handlar om en man i kostym som får panik och flyr vardagens alla krav och måsten för att leva lite äntligen. Äntligen!

Han drar från kontoret, liftar med en långtradarchaffis, eldar upp sin kostym, lirar biljard, dansar på stranden vid en brasa, under natthimlens fyrverkerier. Det är som en samtida Coca Cola-version av av David Hasselhofs Looking for Freedom vid Berlinmuren 1989.

Pensionssparande? I think not, mister. Här har du en som bränner ljuset i båda ändarna! It’s better to burn out than to fade away på en kickoff till på nån jävla herrgård. Wuuooooööööhh sa jag förresten att jag eldade upp kostymjäveln, va? Tvångströja är vad det borde heta! Jag är en indian, mig äger ingen.

Harley Davidson har samma problem som Svenska Dagbladet, nämligen att kunderna är så gamla att dom dör bort. Det gör att den nya filmen antingen är tänkt för dementa, lite hundraåringen som hoppade ut från flexible seating-kontoret och försvann – eller för yngre (i det här fallet folk i sextioårsåldern).

Om det förra är sant, så kan det funka. Det har väl att göra med gode män och förvaltare och så, jag kan inte juridiken. Men visst. Men skulle det senare vara fallet – ärligt talat. Exakt vem lurar dom då? Eller går snacket på Ericsson eller Nordea så? Vid kaffemaskinen?

– Nä du vet jag ruttnar på den här skiten, va. Snart är det jag som drar.
– Vad menar du?
– Du hörde mig. Jag tänker sätta mig på min Harley och bara köra.
– Vart? Jag fattar inte. Ska du på semester?
– Ha! Du, livet pågår där ute, om du inte visste det. Earth to produktchefen, nu skiter jag i det här.
– Jag fattar fortfarande inte. Ska du vara tjänstledig? Har du snackat med HR?

I vanliga fall knyter jag så att säga ihop ett sånt här inlägg på något begåvat sätt. Jag klarade inte det den här gången, så jag låter The Hoff göra det åt mig med några rader ur just Looking for freedom.

I’ve been looking for freedom
I’ve been looking so long
I’ve been looking for freedom
Still the search goes on
I’ve been looking for freedom
since I left my home town
I’ve been looking for freedom
Still it can’t be found

Som essensen ur manliga mellanchefers key emotional brand benefit.

