Mmmm din fysik baby

Vilket grundämne är du? Fundera på saken och kom tillbaks sen. (Diskutera gärna med en kompis.) Det är med detta som med det mesta här i livet. Somliga vill va lite indie och unik snöflinga. Andra är typiska väte-, syre- eller kol-personer.

Själv är jag vismut. En metall som är urdålig på att vara metall. Den är rent ut sagt bedrövlig på att leda elektricitet och faktiskt ännu sämre på att leda värme. Sämst av alla metaller faktiskt. (Okej kvicksilver är sämre men jag räknar inte ens det som metall.)

I ren form, i naturen, oxiderar den och blir då typ regnbågsfärgad på ytan. Den är lite som en QX-läsande version av bly. Fast spröd. Den har inga riktigt häftiga användningsområden och den är inte dyr nog för att va cool av det skälet.

Men här kommer bonusen: Om man verkligen ger sig fan på det, kan man transmutera vismut till guld. Glenn Seaborg (jäkligt vismut namn för övrigt) gjorde detta 1980. Alkemi finns och fungerar alltså.

Dock kräver transmutationen vansinniga mängder energi, för att bara framställa pyttelite guld. Så ur ett ekonomiskt perspektiv är det ungefär lika lönsamt som att köpa öl för att komma åt panten.

Det är kort sagt det perfekta grundämnet. Kanske, när jag tänker efter, är det orimligt att jag ser mig som vismut. Jag är antagligen helium. Sjukt vanligt, näst vanligaste ämnet i universum. Och det enda användningsområdet som är värt att nämna är att man pratar som en smurf om man andats in det.

Men nu var det ju dig vi skulle prata om. Vad är du?

