Centerpartiets betaversionsbudget (Johnny var är du?)

Jag tänker på döden och på alltings förgänglighet. Särskilt Centerpartiets. Okej, så här: Centerpartiet har sex procent av rösterna och det är inte så mycket. Man har också 1,7 miljarder kronor på kontot (det är mycket) och är därmed världens rikaste politiska parti.

Idag presenterade världens rikaste parti sin skuggbudget och det var en lågbudgetbudget. Partiets mediestrateg Karl-Johan Karlsson tyckte att det var en bra idé att sända presentationen via Periscope, en app som är lanserad fast den är i betaversion. Om the media nu verkligen är the message så säger detta också något om Centerns budgetmotion.

Karl-Johan tyckte det skulle kännas som en intervju på språng och inte som en vanlig mögig gammal presskonferens. Så han säger ”Walk with me!” till ekonomisk-politiske talespersonen Emil Källström och så irrar dom runt i riksdagshuset i vad som enklast kan beskrivas som en mycket långsam version av en scen ur Benny Hill.

Jag tror att tanken skulle vara att Centerpartiet är ett gött gäng som ”hänger med”. Som är nere med digital natives och som inte räds ny teknik, trots en relativ överrepresentation av jordägande bönder. Det gick sådär. Jag är ingen expert på politik precis men här är vad jag skulle gjort om jag hade varit världens rikaste parti och faktiskt velat nå ut med min budget:

Jag hade ersatt Emil Källström med Johnny Depp. Jag hade låtit honom gå åka runt i Sverige på en svävande motorcykel och berätta om sina visioner för framtiden. Allt filmat i iMax-format bland böljande sädesfält och trolska skogstjärnar. Ibland stannar han svävarhojen och slåss mot till exempel en drake som han dräper, samtidigt som han ropar ut centerpartistiska repliker, typ ”där fick du, sossedrake” eller kanske ”mot entreprenörer kan aldrig jantelagsdrakar vinna”.

I slutscenen sitter han vid en lägereld. Han berättar om livet och friheten. Om en stat som är så liten att den ryms i en av Eskil Erlandssons leverpastejaskar. Om den inneboende kraft alla människor har. Tio stycken rymdskepp passerar majestätiskt över honom. I ett hörn står någon och kastar tusenlappar på elden.

Vad Centerpartiet i sin snålhet glömde bort är att i behöver något att tro på. Kanske mer än någonsin. Bröd, skådespel, drömmar och storslagna visioner. Galenskap och oräddhet. Vi fick refuserade scener ur Riget. We are not amused.

