Whine spectator

Jag tänker på döden och på Leif GW Persson. Leif är en farbror i åttiofemårsåldern som jobbar med att låta sig intervjuas i jättelånga intervjuer i alla tidningar. Förut skrev han deckare och var kärv och jagade med Jan Guillou och han har även jobbat inom polisen och/eller efterlyst eller nåt åt det hållet. Nu hinner han inte med sånt längre. Nu är det bara intervjuer!

Jag tänker också på ”rockigt vin”. Citationstecknen är där for a reason. Men vi kan återkomma till det.

Jag såg en Leif-intervju i DN som var tryckt i en egen del av tidningen (”DN Leif”). Som en bilaga. I tidningen Land var det en intervju med Leif som var så jäkla lång att dom fick skicka med den på en usb-sticka. Den gick inte att trycka. Det hade varit, för att citera redaktören, ”som att försöka printa internet”.

I intervjuerna säger Leif att han dricker mycket. Han har en kroppshydda som inte motsäger det. Och ofta ett vapen tillgängligt.

Leif gillar vin, no doubt. Jag har svårt att se Leif säga nej till något som helst som har alkohol i sig. Det finns så många olika sorter vin att vinmakarna får lägga manken till. Om du säljer jäst druvjuice på flaska är du i händerna på reklammakare. Det finns för all del vin som klarar sig på kvalitet. ”Jäklar vad gott” säger vinkännare och ger det 92 poäng i Wine Spectator-appen. Men det är ju bara toppen på isberget. Resten måste marknadsföras.

Sätten är många. Man kan – som Leif såklart borde göra men inte gör – låta en kändis, gärna med svullen lever, sälja det. (Jag tänker mig att Leifs vin ändå skulle vara ganska ambitiöst. Antagligen franskt. Kanske till och med Bourgogne? Det skulle heta G.W. och kanske kosta 179 kronor.) Man kan, som tyska Riesling-producenter, laborera med flaskor i olika färger och former, för att attrahera målgruppen kvinnor, 39-54, som gillar att åka färja till Finland eller andra länder runt Östersjön.

Men man kan också, speciellt om man är amerikansk vinbonde och odlar zinfandeldruvor, göra ”rockigt vin”. Det är alltså vin som säljs i riktad facebookannonsering till män som mig, med argumentet att man får en cool låda i trä om man köper sex flaskor. På lådan står det typ ”You can be bad ass even if you drink wine” eller kanske ”Hard rock cool zinfandel rock’n’roll”.

Dom här vinerna marknadsförs med det, för den amerikanska marknaden, kittlande i att någon som sätter rödvin framför öl, faktiskt inte behöver vara homosexuell.

Jag tänker en sak till som skulle kunna sälja det där lite snobbiga Leif-vinet för 179 kr flaskan: Tänk om man gjorde så att den som köpte en flaska var garanterad att få ta del av alla Leif-intervjuer som görs, till sin iPad? Men tänk om ens iPad exploderar för att den får för mycket Leif. Då är följande sak bra: Att den mellanchef med välansad linkedin-proifl, v-ringade tröjor och ett naturligt förhållande till ordet ”alumni”, har fått tillräckligt mycket rockig fuck it all feeling för att inte bry sig.

Inte då.
Men det är ju en dag imorgon också.

Annonser